zelf bevriezend water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 52

zelf bevriezend water

Hallo mensen,

Ik kwam een heel appart filmpje tegen op toutube.

Ik heb zelf wel chemie maar dit kan ik niet verklaren.

Daarom vraag ik het jullie.

Hoe is dit mogelijk:

film 1

En dit zijn er nog meer:

Dit is helemaal bizar:

film 2

Kan iemand dit verklaren?

Alvast bedankt

Groeten,

martin nuij

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zelf bevriezend water

Een superverzadigde natriumthiosulfaat oplossing meen ik. Door een schok stolt die bij kamertemperatuur.

Je kan er ook leuke bergjes mee maken als je het giet. Moet je even rond kijken op het forum, heb meer van dit soort filmpjes gezien.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 52

Re: zelf bevriezend water

Hallo,

Heel erg bedankt.

Ik dac ht al, dat kan nooit alleen water zijn.

Maar bedanktvoor uw antwoord.

Groeten,

Martin nuij

Berichten: 292

Re: zelf bevriezend water

Ik vind het alleszins een zeer leuk proefje.

Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit komt

Berichten: 65

Re: zelf bevriezend water

dit is kristallisatie van natriumacetaat

je kan natriumacetaat maken door NaOH, NaCO3 of NaHCO3 met geconcentreerd azijnzuur te mengen.

deze stof heeft een smelt/stolpunt van 58 graden celcius, dus moet je eerst de oplossing verwarmen en dan laten onderkoelen in je koelkast.

Als je dan deze onderkoelde vloeistof aanraakt, dan kristalliseert deze op slag.

is dus geen natriumthiosulfaat

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zelf bevriezend water

Toch zou dit ook gewoon onderkoeld water kunnen zijn, ik heb dit effect vaker gezien in bijvoorbeeld een emmer water die in de vrieskou staat. Zo te zien aan de condensdruppels op de fles is dit ook zo.

Berichten: 3.145

Re: zelf bevriezend water

Het kan ook met natriumthiosulfaat. Je moet dan het 5-hydraat nemen. Dit verhit je (voorzichtig) en dan wordt het vloeibaar. Deze vloeistof kun je weken lang vloeibaar houden en door een bepaalde tik of stoot kan het ineens vast worden (en het geeft dan flink wat warmte af). Dit proefje heb ik wel eens gedaan. Erg leuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zelf bevriezend water

Toch zou dit ook gewoon onderkoeld water kunnen zijn, ik heb dit effect vaker gezien in bijvoorbeeld een emmer water die in de vrieskou staat. Zo te zien aan de condensdruppels op de fles is dit ook zo.
Bij onderkoeld water dat bevriest komt heel veel warmte vrij. Het zal dus bij matige onderkoeling altijd maar voor een klein deel bevriezen. Dat is een heel ander gezicht dan het plotseling uitkristalliseren van 100% van een zoutoplossing.

Berichten: 52

Re: zelf bevriezend water

Het kan ook met natriumthiosulfaat. Je moet dan het 5-hydraat nemen. Dit verhit je (voorzichtig) en dan wordt het vloeibaar. Deze vloeistof kun je weken lang vloeibaar houden en door een bepaalde tik of stoot kan het ineens vast worden (en het geeft dan flink wat warmte af). Dit proefje heb ik wel eens gedaan. Erg leuk.
Hallo,

Dank je wel voor het recept.

Maar wel appart dat alleen door een tik het gaat bevriezen.

Weet iemand misschien ook hoe dat kan?

Groeten,

Martin nuij

Berichten: 1.816

Re: zelf bevriezend water

Water kan, meen ik, tot -10° C vloeistof blijven, mits je het absoluut met rust laat.

Zelf heb ik het vroeger een keer met bier, dat ik effe snel wilde laten afkoelen in het vriesvak, gehad.

En van Thio en na-acetaat zijn die verschijnselen zeer bekend. Men had er zelfs een toepassing voor. Opslag van zomer warmte voor de winter, maar weet niet of dat echt is door gegaan.

Ze lossen bij verwarming op in hun eigen kristalwater.

Het beste is ze te verwarmen in een reageerbuis die in een bekerglas met heet water staat.

Oververzadigde waterdamp, valt ook in dit fenomeen en wordt gebruikt om straling te detecteren. (condenssporen)

Volgens mij zijn het labiele evenwichten, die dus bij het minste of geringste terugvallen naar een stabiel evenwicht.

Bij de zouten wordt daarbij meestal een entkristal gebruikt.

Waarom het niet altijd lukt in een vriesvak van een koelkast, is dat de koelkast soms behoorlijk wat trilling produceert.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zelf bevriezend water

Klein detail als aanvulling op oververzadigde stoom.

Productie techniesch gezien is dit zeer oninteresant, gezien bij transport over grotere afstanen de condensatie in de pijpen dermate groot is dat een extra verhitte onverzadigde stoom energie rendabeler is. Dit is natuurlijk niet het geval wanneer de stoomgenerator naast de processtap staat.

Terug on topic, Water (en andere vloeistoffen) koken wanneer er scherpe puntjes zijn waar bellen kunnen ontstaan. Zie het nut van toevoegen van kooksteentjes. Bij stollen geld het zelfde. Echter kan stolling ook worden ingezet door trilling en vannuit de beginkristallen heb je nieuwe scherpe puntjes, wat jou filmpjes erg mooi laten zien.

Ik denk dat je nu zelfs meer info heb gekregen dan waar je origioneel om vroeg.

Ik hoop dat je verder leest op dit mooie forum en wie weet raak je nog geintereseert in scheikunde.

m.v.g

AB
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: zelf bevriezend water

Volgens mij zijn het labiele evenwichten, die dus bij het minste of geringste terugvallen naar een stabiel evenwicht.
Van labiele en stabiele evenwichten heb ik nog nooit gehoord. Je hebt kinetische evenwichten en thermodynamische evenwichten, misschien dat je dit bedoelt? Het is volgens mij gewoon een activatie energieproces. De onderkoelde vloeistof heeft een klein zetje nodig om zijn moleculen zo te herordenen dat ze kunnen uit kristalliseren.

Zie het maar zo, eerst moet een kleine energie toegevoegd worden om de bal over de heuvel te krijgen.

Afbeelding

Zie het maar als zoiets (niet helemaal waar, maar heb geen zin om het te tekenen :D). Het zal een entropy proces zijn. Dit is de thermodynamische achtergrond.

Kristallisatie processen beginnen met een nucleatie event. Een stukje vuil, een seed crystal of een kras zetten in glas (ook een vervuiling creeren) zijn vaak startpunten voor zo'n nucleatie proces. Op het moment dat dit gebeurd, kan een nucleus gaan groeien and you are off to the races :P

Berichten: 52

Re: zelf bevriezend water

Hallo,

Heel erg bedankt voor de uitleg.

Ik zal eens vragen of ik dit een keer bij ons op school mag uitvoeren.

Is zeer leuk om te zien.

Heel erg bedankt voor de uitleg.

P.S. ik studeer zelf chemie.

Dus dit zal geen groot probleem zijn ;)

Groeten,

Martin Nuij

Berichten: 1.816

Re: zelf bevriezend water

Effe wat kleine opmerkingen, die voor de rest waarschijnlijk oninteressant zijn.

Oververzadigde waterdamp heb je ook bij kamertemperatuur en dat detectie app., heet "het Wïlsonvat". En ik neem aan dat de waterdamp, door de straling, net dat duwtje krijgen om samen te "klonteren" tot druppeltjes en zo zie je een soort van druppelspoor in het vat. Zal ook wel te maken hebben met v/d Waalskrachten en Thermodynamica, maar dat college was ca 35 j geleden, daarvan weet ik echt de finesses niet meer.

Wat betreft die evenwichten, dat is 2e klas natuurkunde.

3 soorten van evenwicht: Labiel, stabiel en indifferent.

Werd meestal uitgelegd met een liniaal of een tennisbal.

stabiel: liniaal laten hangen, of balletje in een kuil. Bij een duw krijg je de oude situatie terug

labiel: liniaal op je vingertop stil laten staan of een balletje op de top van een heuvel. De geringste beweging verstoort het evenwicht.

indifferent: liniaal precies in het midden nemen, of een balletje op een vlakke tafel. De evenwichts toestand verandert niet na een duw.

Blijft natuurlijk de intrigerende vraag, waarom een kleine verstoring die kristallisatie veroorzaakt.

Misschien moet je beginnen met de vraag of dat "gesmolten thio", nou eigenlijk wel is gesmolten of in opgelost in zijn eigen kristal water.

Als het is opgelost, zitten er watermoleculen tussen de ionen en verhinderen daardoor de vorming van het kristalrooster, maar een kleine botsing, zou net genoeg energie kunnen geven om die watermoleculen te laten verschuiven, waardoor de + en - ionen, zodicht bij elkaar kunen komen, dat er een kritalrooster gevormd kan worden en daardoor is het hele fragiele evenwicht weg en kritalliseert alles uit.

En met onderkoeld water zullen de waterstofbruggen wel een rol spelen. Er staat me nog iets bij van een ring met 6 watermoleculen, die ontstaan net voor de ijsvorming. Maar misschien kan iemand van kristallografie er op in haken.
LiA

Berichten: 2.399

Re: zelf bevriezend water

Zoals ik in mijn hele vorige post probeerde uit te leggen, het is een nucleatie event 8-[ . Heb maar even een link opgezocht dan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleation

De beschrijvingen labiel evenwicht en stabiel evenwicht en noem maar op zijn over over over simplicaties en hebben 0 wetenschappelijke waarde. De modellen leggen namelijk helemaal niks uit, maar benoemen een observatie. Wat ik mis is trouwens wat het evenwicht is, evenwichten zijn bijna altijd dynamisch in de chemie en deze voorbeelden doen dit geen recht. De enige manier om naar evenwichten te kijken is thermodynamisch.

Het hele probleem trouwens is dat er geen evenwicht is in dit voorbeeld, pas nadat nucleatie plaats gevonden heeft, kan men spreken van een evenwicht. Als er sprake was van een heen en terug gaande reactie dan zou het namelijk uit kristaliseren, dit laat ik aan jou over om te beredeneren :D

Reageer