mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Bart schreef in een topic met een aankondiging van een forum-actie rondom de nationale wetenschapsquiz:
het onzinnige wetenschapsprogramma Brainiac
contradictio in terminis.

Maar ondanks of misschien juist dankzij de "big basket of fruit" van prof. May Jang Li en meer van die programma-onderdelen is Brainiac in mijn ogen het beste populair-wetenschappelijk programma ter wereld, met mythbusters een goeie tweede. En wel om deze reden: ik ben geregeld een halve les kwijt aan het nader uitleggen van hier besproken fenomenen. En die vragen komen dan uit groepen bij wie je de natuurkunde anders letterlijk in de strot moet wringen, excusez le mot.

Anderszins maakt mijns inziens vooral brainiac zich regelmatig schuldig aan verlakkerij. Ik geloof niet dat ik, door een staafje dynamiet tegen het voorwiel van een auto te leggen, die auto zo kan laten ontploffen dat de auto blijft staan waar hij staat en in een schitterende vlammenzee uitbarst.

Mythbusters is iets minder lollig en sexy, en voor 13-14-15 jarigen zijn de onderwerpen wel eens wat langer dan hun spanningsboog(je). Maar hun experimenten zijn weer een stuk betrouwbaarder....

Ik sta dus in een tweespalt. Maar ik neig ernaar beiden een zegen voor ons vakgebied te vinden......

wat is jullie mening? En dan vooral in relatie tot de promotie van onze vakgebieden.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Ik vind het zelf eigelijk wel een 'grappig' programma, en ik denk dat je er zelf wel wat door bijleert. Alles verloopt mss wel niet op een perfecte manier, maar ik denk dat de doelgroep vooral mensen zijn die zelden in contact komen met wetenschap, men wil hun dan op een andere manier toch iets bijleren. Dus op zich vind ik het wel ergens een goed programma, ... Maarja alles heeft z'n voor- en nadelen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Brainiac heb ik naar het een paar keer gekeken te hebben verbannen naar de afstandsbediening: Als er echt niets beters op TV is, en ik heb verder niets te doen en ik zap er toevallig langs, dan laat ik dat maar op staan. Het is wel aardig, maar niet meer dan dat. Aan de andere kant, kan het jongeren wel interesseren voor bepaalde dingen.

Mythbusters vind ik echt geweldig. Ik kijk er vaak naar, en hetgeen wat ze doen is beter doordacht, maar heeft wel de nodige humor hier en daar. Wat mij betreft de ideale mix voor semi-wetenschappelijk entertainment.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Als ik ff mag vragen, mythbusters, waar en wanneer wordt dat uitgezonden want dat ken ik helemaal niet :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Als ik ff mag vragen, mythbusters, waar en wanneer wordt dat uitgezonden want dat ken ik helemaal niet   :roll:


Vanavond om 21:00 en door de weeks om 20:00 op discovery channel
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Jammer dat ik geen discovery kan zien in belgie :roll:

Berichten: 375

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Jammer dat ik geen discovery kan zien in belgie   :roll:
ik ook niet :P

maar brainiac vindt ik wel goed, het is wel geen wetenschappelijk programma maar meer amusement, aangezien er niet veel wordt uitgelegd

maar als je moet gaan uitleggen waarom natrium, kalium, rubidium etc. heftig reageren met water, is de lol er ook af :P

maar het kan mensen idd wel aanzetten om de wetenschappelijke oorzaak te zoeken :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Ik vindt Brainiac ook erg leuk. Ik steek er niet veel van op maar de testen vindt ik leuk bedacht. het aantal explosies vindt ik wat overdreven maar verder vindt ik het erg leuk, en als mensen er intresse door krijgen in wetenschap vindt ik het een goede zaak.

Dat het onzinnig is lijkt me logisch, ieder programma dat inhoudt heeft word op een bepaalde tijd van de dag gedraait dat geen mens kijkt, want de doelgroep van mensen die graag serieus wat willen opsteken op hun vrijdag avond is erg klein

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Jammer dat ik geen discovery kan zien in belgie   :roll:
Volgens mij staat er ook wel wat videomateriaal op de site: http://dsc.discovery.com/fansites/mythbust...ythbusters.html

En als je met google zoekt naar "Mythbusters download" kan gegarandeerd manieren vinden om de afleveringen te downloaden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Deze programma's hebben niet een zeer grote wetenschappelijke waarde. Echter, wetenschap (en wetenschappers) moeten zichzelf niet altijd te serieus nemen. Al met al vind ik het een goede manier om jongeren (wat voel ik me ineens oud) in de wetenschap te laten interesseren. Als je interesse echt is aangewakkerd zal je vanzelf op meer 'wetenschappelijk verantwoorde' programma's en tijdschriften komen.

Zelfs al doet het geen goed, het schaad in iedergeval zeker niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Ik zou Brainiac en Mythbusters onder 1 noemer willen plaatsen gezien het feit ik erg moe wordt van Brainiac en alle mythbusters gecapt op mijn pc heb staan. Ik wordt namelijk erg moe van het ontzettend schaamteloos kort door de bocht gaan. Ik vind de programma's een zegen voor de wetenschap omdat het mensen kan verleiden tot de wetenschap en dat is per definitie een goed iets, maar Braniac gaat mijns inziens altijd kort door de bocht. Mythbusters daarentegen doet voor m'n gevoel nog iets meer haar best om niet kort door de bocht te gaan. Het is een kwestie van prioriteit, Brainiac gaat echt voor het leuke programma en mythbusters voor het busten van de myths.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Ik vind mythbusters veel leuker. Volgens mij bestond mythbusters ook eerder, en brainiac apen heel veel na. Ik vind brainiac heel goedkoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

In Nederland was Brainiac er inderdaad later.

Maar ik heb het gevolgd op een duise zender (VIVA). al een jaar van te voren voordat het in Nederlands was. dus ik weet niet wat er eerder was

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

Mythbusters gaan ze ook dieper in op techniek van sommige dingen en praten ze ook met "experts"

Brainiac daarentegen is meer 'tiener-wetenschap' alles opblazen en uitproberen zonder er erg serieus op in te gaan.

vele conclusies te brainiac trekt worden ook weer ontkracht door mythbusters.

maar al met al zijn het beiden best humoristische programma's Afbeelding
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mythbusters/brainiac, zegen of vloek voor fysica/scheikunde

'De wondere wereld' (van Griet Titulaar) wordt in een nieuw jasje gestoken bij Talpa. Dit wordt waarschijnlijk 1 van de weinige programma's op Talpa die het bekijken waard zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer