kleuren van bacteriën

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

kleuren van bacteri

Ik heb een vraag

Bij het maken van het preparaat moet er gedroogd worden en gefixeerd worden. Maar is dit niet allebei om dezelfde reden? Nml.: het doden v bacteriën zodat ze de kleurstoffen makkelijker opnemen.

En bij de Gram-kleuring hoe weet je welke bacteriën welke kleur hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kleuren van bacteri

Eerst drogen zodat er geen spetters gevormd kunen worden en dan fixeren zodat de mo's blijven zitten waar ze zitten.

Zoek eens de principes van gram kleuring op. Je 2e vraag zal in elk practicumvoorschift beantwoord worden.

Verder is een gram kleuring van een yoghurtpreparaat zeer gemakkelijk terug te vinden in de literatuur. Er is maar 1 optie mogelijk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 21

Re: kleuren van bacteri

Kunt ge u uitleg verduidelijken want ik snap hem niet echt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kleuren van bacteri

wanneer er een nat preparaat door de vlam gehaald wordt ontstaat er waterdamp in het waterlaagje en kunnen druppels (spatten) met potentieel microbiologisch gevaarlijk materiaal overal terecht komen, dus ook in ogen en andere lichaamsdelen. Om deze reden moet er eerst gedroogt worden nagelang dan pas geifixeerd kan worden.

Bij een gramkleuring krijg je een twee deling van bacteriën. De ene helft wordt donker blauw en de andere helft wordt rood van kleur.

Nagelang de gramkleuring kan je dus een groot gedeelte van de bacteriën uitsluiten. Verder naar het kijken van de vorm en eventuele sporen kan je makkelijker achter het specifieke soort komen. De bacteriën die van melk yoghurt maken vallen onder een groep in de gramkleuring.

Een mogelijkheid uit de andere groep is bijvoorbeeld E-Coli.

en nu heb ik eigenlijk al teveel gezecht
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: kleuren van bacteri

Bij een gramkleuring krijg je een twee deling van bacteriën. De ene helft wordt donker blauw en de andere helft wordt rood van kleur.
Toch even wat meer informatie hierover :

grampositieve bacteriën zullen paars kleuren omdat ze een dikkere peptidoglycaanlaag hebben als gramnegatieve bacteriën door deze dikkere laag kunnen ze het kristalviolette iodine complex tijdens de gramkleuring behouden.

Gramnegatieve hebben dus een dunnere peptidoglycaanlaag waardoor ze het iodine complex tijdens de gramkleuring niet kunnen vasthouden, ze worden dan gekleurd door de andere (tweede) kleurstof, safranine als ik me niet vergis, en worden rood

In een tabel kun je dan zien welke bacteriën grampositief en welke gramnegatief zijn,

vervolgens moeten dan andere testen gedaan worden om de exacte bacterie te bepalen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kleuren van bacteri

Het leek mij een vraag voor huiswerk en ik wilde dus niet teveel details geven. Gezien het niet mijn bedoeling is om zijn/haar huiswerk te maken.

Maar om eerlijk te zijn, wat jij nu vertelde was voor mij ook onbekend Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: kleuren van bacteri

en nu heb ik eigenlijk al teveel gezecht


ik had over deze zin gekeken vandaar dat ik nog wat aanvulde,

nuja blijkbaar heb je ook iets bijgeleerd ;) wat altijd mooi meegenomen is

Berichten: 516

Re: kleuren van bacteri

fixeren doe je ook om een morfologische reden. Als je het preparaat volledig zou laten opdrogen, dan zullen die mo's daar ook op vast blijven plakken, en kan je ze onder de microscoop bekijken. Maar doordat ze héééééél lang hebben kunnen drogen, zijn ze zelf ook veel vocht verloren. Dus hun structuur is weg, ze zijn gekrompen, hebben geen duidelijke vorm meer ... Zo kan het zijn dat cocci niet meer van bacillen te onderscheiden zijn. Dat is natuurlijk niet gewenst als men een identificatie wil doen.

Door te fixeren (en dus zéér snel te laten drogen) hebben de cellen geen tijd gekregen om hun intern vocht af te geven, en bewaren ze mooi hun ronde / ovale / langwerpige / ... vorm

Reageer