Verchromen etc.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Verchromen etc.

Hoi allemaal!

Ik zit er zelf over na te denken om thuis een setje te maken om kleinere objecten (lees +- 20-30 cm) te kunnen verzilveren, verchromen etc.

Nu is mijn vraag wat ik er precies voor nodig heb, en waar ik dat mogelijkerwijs zou kunnen kopen.

Ook ben ik benieuwd wat het proces voor verschillende metalen inhoud, met name voor zilver, chroom en eventueel goud.

Ik geloof dat je vaak eerst koper doet (?maar dat is alleen als je het object buiten gebruikt vanwege corrosie?) en dan bij chroom nikkel, bij zilver tin, en dan uiteindelijk de eindlagen. Moet je ook nog polijsten tussen de stappen door, of wordt het automatisch een mooi glad glanzend geheel (als je een glad oppervlak neemt natuurlijk)? En kan je voor verzilveren gewoon een klompje in de vloeistof doen, ipv oplossingen gebruiken zoals zilvernitraat?

En dan ten slotte nog deze vraag;

Is er een manier om plastic, laat zeggen je telefoonfrontje, te verzilveren?

Groetjes,

Chris

Berichten: 1.379

Re: Verchromen etc.

Als U gaat zoeken in dit forum, over verchromen, vanaf 2005, komt U al heel wat antwoorden op Uw vragen tegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verchromen etc.

Niet zelf aan beginnen, je hebt 6 waardig chroom nodig en dat is een verschrikkelijk goedje. Voor een optisch mooi resultaat heb je echt een profi-bedrijf met ditto omstandigheden nodig.

Je zit na afloop met heel veel afvalwater met zware metalen.

Een polijstinrichting is ook geen overbodige luxe.

Plastic kan ook worden gemetalliseerd, meestal met een tussenstap met palladium en een chemisch(stroomloos) nikkellaag.

Berichten: 84

Re: Verchromen etc.

Hmm, verzilveren is een makkelijkere optie geloof ik toch? Minder gevaar etc?

Ik heb wel wat rondgezocht, en een hoop gevonden, maar iedereen heeft andere meningen er over, en ik zoek eigelijk een wetenschap erover, en geen gegis ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verchromen etc.

Verzilveren is makkelijker maar nog steeds zit je met vervelende en dure chemicaliën en een hele precieze procesgang, het let allemaal heel erg nauw,

- goed uitgangsmateriaal, gepolijst.

- extreem goede ontvetting

- zuren voor activering

- metaaltussenlagen als je bijvoorbeeld op ijzer of staal wilt verzilveren met ditto tusenbehandelingen

- veel spoelwater en afvalwater(zuivering)

Berichten: 84

Re: Verchromen etc.

Het polijsten is geen probleem

Kan de ontvetting gewoon met petrolether oid?

Zuren wordt ook over gediscussierd, welke kan je het beste gebruiken?

Metaaltussenlagen geen probleem

Afvalverwerking geen prob.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verchromen etc.

Gezien de info in je eerste post ga ik er niet aan beginnen om een handboek galvano aan je uit te leggen, want je hebt echt helemaal geen idee bemerk ik.

Onderschat het niet.... iedereen kan een stuiver verzilveren door er zilvernitraat over te poetsen maar het blijft maar één dag mooi.

En heb je al gezocht op dit forum zoals hzeil zei?

Berichten: 84

Re: Verchromen etc.

Echtepino schreef: Gezien de info in je eerste post ga ik er niet aan beginnen om een handboek galvano aan je uit te leggen, want je hebt echt helemaal geen idee bemerk ik.

Onderschat het niet.... iedereen kan een stuiver verzilveren door er zilvernitraat over te poetsen maar het blijft maar één dag mooi.

En heb je al gezocht op dit forum zoals hzeil zei?
Op het moment weet ik inderdaad er vrij weinig van, maar ik vraag het natuurlijk om er van te leren ;) Ik heb inderdaad op dit forum gezocht, maar er zijn een hoop meningsverschillen zoals ik hierboven al had geschreven, en dat ik opzoek ben naar de beste stoffen etc die je er voor kan gebruiken, want bijvoorbeeld azijn wordt genoemd, maar dat blijkt minder goed te zijn bijvoorbeeld zwavelzuur als ik het goed heb.

Reageer