Eisen water voor tuin sproeien / wc

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 41

Eisen water voor tuin sproeien / wc

Hallo iedereen!! :D

Ik loop stage bij een milieu-bedrijf en nu kwam er iemand naar me toe met de vraag of ik misschien wat testjes wil doen op het water afkomstig van een "ontdekte" put. Hij wil dat water (indien mogelijk) gaan gebruiken om het toilet door te spoelen of tuin besproeien.

Weten jullie zo aan welke eisen dit moet voldoen?

Ik heb de beschikking over de analyses:

CZV

NH3+

NO2

NO3

T-N (totaal stikstof)

T-P (totaal fosfor)

VFA (vluchtige vet zuren)

Kunnen jullie mij vertellen welke analyses ik moet uitvoeren om een goed beeld te krijgen? (Er staat me iets bij, dat je het ijzer gehalte ook moet weten, is dat zo?)

Alvast bedankt!!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Voor gazon en toilet is eigenlijk alleen ijzergehalte van belang... en dat alleen maar om esthetische redenen, rood gras en ditto toilet vinden mensen raar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

wil je het zeker weten is een stikstof gehalte ook leuk. weet je hoeveel je moet bijbemesten :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Ik zou voor ik aan analyses begin eerst eens een onderzoek doen naar de geschiedenis van de omgeving van de put om te zien of er mogelijke aanwijzingen zijn dat dat het water schadelijke stoffen zoals zware metalen en brandstof kan bevatten. Zijn er geen aanwijzingen voor verontreinigingen dan zijn er volgens mij geen analyses nodig om het te gebruiken voor tuinbesproeiing en toiletgebruik.

Berichten: 84

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

totaal ijzergehalte met xrf of ferro ijzer gehalte met staafmagneet, heb voor beide wel een voorschrift ;)

Berichten: 41

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Er heeft een (auto)garage naast gestaan..dus analyse lijkt me wel nodig ;) !

Zou je me die voorschriften kunnen geven? :D Of zijn er ook van die strips waar je het makkelijk mee kan controleren?

Dus eigenlijk alleen ijzer en stikstof? :)

Groetjes

Berichten: 84

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

You've got mail! Nu ga ik even mijn vochtjes uit de exsiccator halen ;) Doe ik toch nog wat vandaag:P

Berichten: 41

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Dankje!

Maar ik heb niet zo'n magneet! En ik mag er ook geen aanschaffen.. :x daarnaast is het ook nog wel arbeidsintensief. Bestaan er niet van die teststrips ofzo?

Weet iemand dat? :)

Berichten: 84

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

magrietjen schreef: Dankje!

Maar ik heb niet zo'n magneet! En ik mag er ook geen aanschaffen.. :x daarnaast is het ook nog wel arbeidsintensief. Bestaan er niet van die teststrips ofzo?

Weet iemand dat? :)
Naja, breng je monsters langs zou ik zeggen, dan zoek ik wel naar ferro ijzer ^^

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Er heeft een (auto)garage naast gestaan..dus analyse lijkt me wel nodig ;) !
Bij een bron op een dergelijke locatie zou testen op organische verontreinigingen en speciaal de aromatische wel aan te raden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Zware metalen is ook iets waar je op zou moeten testen. Ik kan me zo voorstellen dat je gazon er niet bij gebaat is als het water erg veel lood o.i.d. bevat,
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 516

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Als ik nog raad mag geven:

toch ook even langs de gemeente gaan. Je mag niet zomaar even een put boren en daar grondwater uit tappen. Dan kan je heel wat schade aanbrengen aan de waterlaag en omliggende gebieden en waterwinningen. Dus even melden dat je water wil afnemen.

En zoals hierboven al vermeld is, zeker testen op aanwezigheid van zware metalen en organische verbindingen die vaak voorkomen op verontreinigde plekken van garages en tankstations. Anders is de schade die je toebrengt enorm (zowel aan de tuin als aan de maatschappij die dat water moet zuiveren of de plaats waar het geloosd wordt).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

een eerste screening voor lood kan makkelijk met het toevoegen van een beetje kaliumjodide.

loodjodide geeft namelijk een leuke suspensie die KNAL geel is
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

loodjodide geeft namelijk een leuke suspensie die KNAL geel is
OK, maar over wat voor concentraties hebben we het dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eisen water voor tuin sproeien / wc

Volgens wiki lost het erg slecht op, ik kan me voorstellen dat je bij lage concentraties al iets geels ziet.

Reageer