Advies te gebruiken analyses

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 115

Advies te gebruiken analyses

Hallo,

Ik zou graag advies willen over welke analyses ik zou kunnen gebruiken mbt het volgende probleem.

Ik heb een papier dat bestaat uit (van onder naar boven): papier, HDPE coating en siliconen coating

Op dit papier wordt een polymeer gecured. Wanneer dit gecured is wordt het van het papier afgehaald, en is het de bedoeling dat het papier hergebruikt wordt.

Nu is het probleem dat (vermoedelijk) de siliconenlaag te snel loslaat. Wat we willen bepalen is:

- Welke lagen laten er los, de HDPE en/of de siliconenlaag

- Migreren er stoffen uit het polymeer (additieven of monomeren enz.) door de verschillende lagen heen en komen die tussen de verschillende interfaces te zitten.

- Als er stoffen van het polymeer door de lagen migreren, hebben ze dan tot effect dat de lagen los komen.

Het gaat mij er dus niet om een antwoord te vinden hier op wat er gebeurd maar een goede methode/aanpak om er achter te komen en welke technieken ik daarvoor het beste kan aanspreken.

Thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Advies te gebruiken analyses

Ik denk dat je een oppervlak-analyse doen van de verschillende losgelaten laagjes. Geen chemische analyse, maar iets met spectrometrie, bijv. infrarood.

Tijdens mijn afstuderen, lang geleden, ben ik bezig geweest met Raman-IR-spectrometrie om te bepalen of bepaalde molecuulgroepen aanwezig waren aan het oppervlak van een met een zuurstofplasma behandelde glaskool (´glassy carbon´). Dat ging toen (1982) best aardig.

Als je iets weet van infraroodspectrometrie, dan moet er toch wel een antwoord te vinden zijn op je vragen.

Berichten: 115

Re: Advies te gebruiken analyses

Hey Marjanne,

Bedankt voor je reactie!

Hierdoor ging mijn gedachte naar een verkoop-presentatie van Perkin Elmer die ik bij DOW-Benelux heb bij gewoond.

Hier lieten ze als voorbeeld zien dat ze op een libelle vleugel een punt konden aanklikken voor een IR-spec, maar ook een beeld van de totale vleugel.

Dit zou ik natuurlijk ook op dit papier kunnen toepassen en een totaal IR beeld krijgen van dat papier. Volgens mij werden de verschillende golflengtes gekoppeld aan kleuren.

Ik zal eens gaan checken.

Reageer