[scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Zoo ik ben hier net nieuw, maar ik had ff een vraagje over een PO die wij moeten maken voor school (Vwo5) . Het is de bedoeling dat we iets ontwerpen dat de kalkaanslag en zeepresten in de douche verwijdert/ voorkomt. Ik had zelf al bedacht dat je iets van een zuur (bv azijnzuur) nodig hebt om de Ca uit de CaCaO3 te verwijderen maar hoe moet ik verder gaan ?

Berichten: 84

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Met zoutzuur;

CaCO3 + HCl ----> CaCl + CO2 + OH

Voorkomen van kalkaanslag kan je doen door uhm, wc-eend? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Nou nee, kijk eens als ik er 2 HCl van maak (calcium is 2-waardig btw, misschien dat het daarom fout ging?):

CaCO3 + 2 HCl --> CaCl2 + CO2 + H2O, of netter:

CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq) --> Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O (l)

Chloride doet niet actief mee in de reactie; voor en na de pijl zal het Cl- zijn en mag je daarom weglaten.

Berichten: 84

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

FsWd schreef: Nou nee, kijk eens als ik er 2 HCl van maak (calcium is 2-waardig btw, misschien dat het daarom fout ging?):

CaCO3 + 2 HCl --> CaCl2 + CO2 + H2O, of netter:

CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq) --> Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O (l)

Chloride doet niet actief mee in de reactie; voor en na de pijl zal het Cl- zijn en mag je daarom weglaten.
oops, ik mag wel weer ff lessen reactievergelijkingen volgen.

Je kan het ook met methaanzuur (azijnzuur) doen trouwens... maarja.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Cola, fosforzuur
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Ghris schreef:
FsWd schreef: Nou nee, kijk eens als ik er 2 HCl van maak (calcium is 2-waardig btw, misschien dat het daarom fout ging?):

CaCO3 + 2 HCl --> CaCl2 + CO2 + H2O, of netter:

CaCO3 (s) + 2 H3O+ (aq) --> Ca2+ (aq) + CO2 (g) + 3 H2O (l)

Chloride doet niet actief mee in de reactie; voor en na de pijl zal het Cl- zijn en mag je daarom weglaten.
oops, ik mag wel weer ff lessen reactievergelijkingen volgen.

Je kan het ook met methaanzuur (azijnzuur) doen trouwens... maarja.
En helaas moet ik je weer corrigeren :oops: Methaanzuur is mierenzuur, ethaanzuur is azijn. Maar wat betreft beide zuren nu ( Afbeelding ) heb je wel gelijk, Beide zullen calciumcarbonaat oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Al gebruik je propionzuur

welk zuur dan ook, ze lossen allemaal carbonaat op.

al wil je sommige zuren echt niet gebruiken Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

gewoon even huishoudelijk praktisch maar voorkomen door je door als alles kalkvrij is je tegels (en voegen) in de autowas te zetten dit werkt ook met de kranen..ontkalken meestal met huishoudazijn en een schuursponsje

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

ArcherBarry schreef:
welk zuur dan ook, ze lossen allemaal carbonaat op.
Zwavelzuur!

Echt niet!! probleem erbij....

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Dus ik zou inprincipe elk zuur kunnen gebruiken (als t maar niet chemisch is enzo) , want die zuren lossen Ca op en voeren het gewoon door t putje af ? Wat is dan trouwens het verschil met een neerslagreactie ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Dus ik zou inprincipe elk zuur kunnen gebruiken (als t maar niet chemisch is enzo) , want die zuren lossen Ca op en voeren het gewoon door t putje af ? Wat is dan trouwens het verschil met een neerslagreactie ?
Alles is Chemisch Bas. wat jij zeker bedoelt is dat het niet gevaarlijk wordt.

Ik zal schoonmaakazijn nemen of anders zoutzuur bij de bouwmarkt vandaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

ja ik bedoel niet gevaarlijk XD , maar trouwens als je azijnzuur hebt heh , hoe wordt dan de reactie vergelijking met CaCO3+ ??? Want azijnzuur is een zwak zuur dus dan onstaan er toch helemaal geen H3O+ - en ?

En als ik jullie formule dan zie dan ontstaat er dus achter de pijl Ca+ , maar hoe voer je die dan nog af ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Basomanb schreef: ja ik bedoel niet gevaarlijk XD , maar trouwens als je azijnzuur hebt heh , hoe wordt dan de reactie vergelijking met CaCO3+  ??? Want azijnzuur is een zwak zuur dus dan onstaan er toch helemaal geen H3O+ - en ?

En als ik jullie formule dan zie dan ontstaat er dus achter de pijl Ca+ , maar hoe voer je die dan nog af ?
Er ontstaat wel degelijk H3O+ maar niet zoveel als je bij hetzelfde aantal mol zoutzuur kan verwachten.

Een mol zoutzuur levert opgelost ook 1 mol aan H3O+, en de oplossing heeft dan ook pH = 0. 1 mol azijnzuur levert bij dezelfde omstandigheden maar 0,0042 mol aan H3O+, en dat heeft pH = 2,4.

De reactievergelijking heb ik al gegeven.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Dus ik gebruik HCL (en dit is niet giftig/ schadelijk ofzo) om de Ca los te krijgen uit de CaCO3 , en wat doe ik dan verder met mn Ca ?

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Pff.

CaCO3 (s) + 2 H+ (aq) --> Ca2+ + CO2 + H2O

Kalk (calciumcarbonaat) is slecht oplosbaar. Zuur valt carbonaat aan onder vorming van water en koolstodioxide (dit bubbelt gewoon weg). Je houdt als het ware een calciumchloride-oplossing over.

Calciumchloride is goed oplosbaar. Dit spoel je dus gewoon weg. Je Ca zit dus in oplossing.

Zwavelzuur en fluorwaterstofzuur (al hoop ik dat je dit NOOIT uitprobeert :cry: ) zullen bijvoorbeeld niet werken. Deze vormen respectievelijk het zeer matig oplosbare calciumsulfaat en calciumfluoride.

Verdunt 10% HCl is nauwelijks gevaarlijk. Gewoon afspoelen als je het op je krijgt. Je hebt echter wel een zeer groot probleem als je het in je ogen krijgt.

Reageer