[scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

maar zoals ik het hier lees is HCL nogal gevaarlijk om te gebruiken (dit product zou ook op de markt moeten kunnen worden gebracht , want das ook een deel van onze PO) , dus dan is het betere alternatief azijnzuur begrijp ik ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Bleekmiddel (natriumhypochloriet) moet je ook niet in je ogen krijgen en is ook op de markt.

Neem dan een 5% HCl oplossing. Kan ook, moet je alleen even wat meer gebruiken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Dus als ik het goed begrijp moet je HCL ook eerst heel veel verdunnen , maar dan zou toch eigenlijk het voordeel vergeleken met azijnzuur weer weg zijn als dat zou moeten XD ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

van azijn zuur splitst meen ik nog geen 10% dus moet je azijn VEEL langer laten inwerken dan zoutzuur.

omdat zoutzuur een sterkzuur is is het voor zo goed als 100% gesplitst en is het snel reactief. een 5% of 10% oplossing is niet zo heel gevaarlijk zolang je maar na gebruik je handen wast en op past dat het niet in je ogen komt. Net als bij zo veel andere schoonmaakmiddelen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Hoe weten jullie al die splits dingen enzo ? Staat dat in binas, of hoe kan ik dat uileggen in mn verslag :'D ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Ouderwetse scheikunde les in Mavo 3 en 4.

verder nog toegepaste scheikunde in de Levensmiddelenwereld voor de afgelopen 7 jaar
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

Nou dat leer je na een tijd echt wel uit je hoofd hoor.

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Kalk verwijderaar/ voorkomer in douche

En het staat inderdaad indirect in BINAS. Er staat een rijtje als ik het goed heb in tabel 49. Links staan tot H3O+ alle sterke zuren, wat betekend dat deze voor 99+% splitsen. De overige tot en met H2O zijn zwakke zuren, die niet voor 99% splitsen. Azijnzuur (CH3COOH) staat bij Kz= 1,8x10-5 en splitst volgens mij maar voor ongeveer 1%. Hier komt dus maar weinig H3O+ in oplossing, waardoor het langer duurt.

Reageer