Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Hij kun je berekenen hoeveel gas er voort komt uit chloor en zoutzuur??of van een andere base en zure stof . hoeveel gas krijg ik als ik van allebei 50ml neem?

THX :)

Berichten: 1.379

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Dimitrov , kun je eerst vermelden welk gas of welke gassen je bedoelt en via welke scheikundige reaktie(s) deze ontstaan? En de 50 ml. ? Heeft dat betrekking op een vloeistof of op een gas?

Zoutzuur is een oplossing van HCl in water. HCl en Cl2 zijn beide gasvormig. Ze reageren echter niet met elkaar.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 44

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Ik wil dus graag een kleine hoeveelheid chloorgas maken . Dus was mijn vraag hoeveel gas er voort komt als ik van bleek water en zoutzur allebei 50ml neem ?

Ik ga die gewoon samen voegen en laten zwenken voor zo chloorgas te krijgen (ik ga dit allemaal doen in een labo van het school) :)

Berichten: 3.145

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Uit 50 ml bleek (met overmaat zoutzuur) krijg je ca. 2 gram chloor, er van uit gaande dat je gewone huishoud bleek neemt met 4% actief chloor. Dat is ca. 700 ml gas. In de praktijk zal niet alles uit de vloeistof komen, chloor lost vrij goed op in water. Ik denk dat je in de praktijk een kleine halve liter chloorgas krijgt.

Wil je het gas in redelijk zuivere toestand, dan zou ik een flesje nemen van 100 ml, daar 50 ml bleek in doen en daar 30 ml geconcentreerd zoutzuur bij doen. Vervolgens doe je een dop op die fles, met een slangetje, die je naar de bodem van een ander 100 ml flesje laat lopen. Het chloorgas drijft dan de lucht uit dat 100 ml flesje. Als de gasontwikkeling ophoudt, dan trek je snel het slangetje uit dat andere flesje en doe je daar de dop op.

Let op dat je geen glorix neemt of andere bleek met verdikkingsmiddel! Je moet echt de dun-vloeibare, supergoedkope chloorbleek nemen (bijv. van de AH, euro-shopper spul). Die bleek met verdikkingsmiddel schuimt als een gek als je daar gas uit laat ontwikkelen, dat wil je niet.

Berichten: 44

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

En als je nu van die tabletten neem hoeveel moet ik dan nemen met zoutzuur ? voor 100ml te verkijgen of meer ?

Berichten: 3.145

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

Een gram of 2 is genoeg. Gooi die 2 gram in 20 ml 10% zoutzuur en je krijgt een mooie stroom chloor, genoeg om een 100 ml flesje mee te vullen (weer met zo'n slangetje).

Berichten: 44

Re: Hoeveelheid gas uit 2 vloeistoffen

da zijn toch gwn chloortabletten he ? of bleek middel tabletten?

en moet da ook speciaal zijn ofzo met een bepaalde % of speelt da met tabletten geen rol?

Reageer