biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 46

biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

Hallo,

Ik moet (binnen twee dagen al) een plan van aanpak inleveren over hoe je biodiesel kunt maken uit gebruikt frituurvet.

Ik heb alle benodigde informatie al kunnen vinden en een voorschrift kunnen opstellen, maar dit voorschrift gaat wel uit van "zuivere" plantaardige olie.

En aangezien frituurvet geen zuivere plantaardige olie is (zal het waarschijnlijk ook nooit worden, maar het moet zo zuiver mogelijk) moet het frituurvet eerst gezuiverd worden. Ik heb op internet al wat gezocht over het zuiveren van frituurvet, en kan wat vinden over eerst verhitten en filteren ofzo (maar staat verder niet echt uitgelegd) en natuurlijk ook gezocht op 'biodiesel' bij zoekfunctie en ook 'frituurvet' maar ook hier kan ik niets vinden.

Meestal wordt er doorverwezen naar de zoekfunctie 'biodiesel' waar al (voor mij dan toch) niets nuttigs staat over het zuiveren van frituurolie.

Dus mijn vraag: Weet iemand een eenvoudige methode om frituurolie te zuiveren? Binnen toch maximaal 2 uur tijd? (aangezien we 6 uur voor het practicum krijgen en ook nog biodiesel moeten maken in deze tijd?).

En kan iemand uitleggen wat het nut is van verhitten van frituurolie en het filteren ervan? Welke stoffen worden hiermee verwijderd?

Het is voor mij uiteindelijk de bedoeling om een plantaardige olie te krijgen.

Ik heb ook nog gelezen op een site van een project van biodiesel uitgevoerd door chemiestudenten (zo te zien precies hetzelfde project als ik moet doen) dat ze de frituurolie eerst zouden filteren en dan blenden. Maar er stond geen principe bij of iets dergelijks.

Alvast bedankt!

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

En kan iemand uitleggen wat het nut is van verhitten van frituurolie en het filteren ervan? Welke stoffen worden hiermee verwijderd?


Bij met bakresten (kruimels van friten, paneermeel ed) verontreinigde olie verwijder ik deze door ze over een zeef en vervolgens over een koffiefilter heet te filtreren. De olie is heet omdat de viscositeit dan lager is en het filtreren een stuk sneller gaat.

Berichten: 46

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

Ok, bedankt!

Maar eigenlijk zijn toch alleen de grove verontreinigingen eruit gehaald?

Ik heb vanmiddag nog wat gezocht op internet,

en ik kom regelmatig tegen dat water de synthese van biodiesel (uit plantaardige olien) stoort.

Maar op diverse andere sites kom ik weer tegen dat frituurolie ook met water gereinigd kan worden. Klopt dit?? Want als ik met water ga reinigen,

na het filteren denk ik, dan zou water de synthese kunnen storen.

Berichten: 223

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

klopt

water stoort, maar dit is er weer uit te halen

je klasgenoot :P

Berichten: 4

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

He, Chemgirll,

Ik ben zelf ook wel eens bezig geweest met het filteren van frituurolie om op te rijden. Het is mogelijk, maar wel lastig.

En als je niet uitkijkt, wordt het zeker een ""[/B]vette"" boel.

Ik heb het als volgt gedaan:

Stap 1; grof filter

Kussensloop over een grote bak gehangen. (goed vast zetten)

De dunne (op kamertemperatuur) vloeibare olie loopt er doorheen, terwijl de gestolde delen achterblijven in het kussensloop.

Het residu gooi ik weg, omdat dit mijn brandstofsysteem verstopt.

Stap 2; fijn filter

De gefilterde olie van stap 1 gooi ik vervolgens door een koffiefilter om het nog eens fijn te filteren.

Ook hier hou je veel afval (residu) over en moet je het koffie filter vak vervangen.

Ik heb dit zo gedaan, omdat mijn auto niet over een voorverwarmingsinstallatie beschikt. Als je een auto hebt die dit wel hebt, kun je het frituurvet ook verwarmd filteren hetgeen de doorstroming verbeterd.

Toevallig net weer een emmertje frituurvet gejat bij de snackbar hier.

Het vriest en is het dus aardig vast geworden.

Ik heb mijn brandstofsysteem in het verleden wel eens voorverwarmd, echter in de zomer merk je er weinig van, maar in de winter is het wel aan te raden.

Maar he, heb je er wel eens aan gedacht om afgewerkte motorolie te gaan recyclen voor brandstof?

Ik kan hier weinig over vinden op internet, maar is volgens mij goed zelf te doen.

(Ik heb ervaring tot mijn brandstoffilter verstopt was..)

He, succes

Ben benieuwd naar je resultaat.

Berichten: 4

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

Even een update:

Frituurvet kun je beter verwarmen voor je het filtert. dit gaat stukken sneller.

verder ben ik nog op zoek naar een manier op fituurvet op te lossen.

Nog niet kunnen vinden. benzine helpt wel iets, maaar lost fituurvet niet op.

Gister naar Groningen getuft op frituurvet, zonder problemen.

Buiten temperatuur was -5 graden. Geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

Je hebt iets polairders nodig. Antivries zal wel kunnen werken, maar dan moet je er een zonder al die toevoegingen hebben. Antivries is ook wel glycol. Je kunt ook stoffen nemen die daar op lijken zoals niet-drinkbare ethanol (daar zit geen accijns op).

Berichten: 3.145

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

dnugter schreef: Even een update:

[...]

Gister naar Groningen getuft op frituurvet, zonder problemen.

Buiten temperatuur was -5 graden. Geen probleem.
In wat voor auto rijd jij? Ik ben wel benieuwd wat voor motor er in zit en hoe dat rijdt op frituurvet.

En wat gebruik je precies? De term frituurvet wordt nog wel eens slordig gebruikt. Je hebt tegenwoordig drie soorten:

1) De harde blokken, dit is vast vet, dat alleen vloeibaar is tijdens het bakken. Vroeger was dit het meest gangbare voor thuisfrituren. Als de pan koud is (zelfs bij 20 graden of zo), dan is dit vet vast. Het meest ongezonde spul wat er is.

2) Zgn. vloeibaar frituurvet. Dit is redelijk vloeibaar spul, vaak nog wel met wat wit-achtige klonters er in, maar bij kamertemperatuur is dit wel goed te schenken. Tegenwoordig is dit het meest verkocht in de supermarkten, vaak in ondoorzichtige plastic flessen van 2 liter. Bij kamertemperatuur is dit spul behoorlijk troebel, pas bij hogere temperatuur wordt het een heldere doorzichtige vloeistof.

3) Echte frituurolie. Dit is een heldere olie, ook bij kamertemperatuur, net als slaolie of zonnebloemolie. Wij gebruiken dit om te frituren (geeft minder gum-achtige verbrandingstroep en de smaak vinden we lekkerder).

Ik ben benieuwd naar wat meer technische achtergrond van jouw verhaal.

Berichten: 223

Re: biodiesel uit gebruikt frituurvet (alweer)

dnugter schreef: Maar he, heb je er wel eens aan gedacht om afgewerkte motorolie te gaan recyclen voor brandstof?

Ik kan hier weinig over vinden op internet, maar is volgens mij goed zelf te doen.

(Ik heb ervaring tot mijn brandstoffilter verstopt was..)
aangezien het hier laboratoriumschaal bedroeg (150ml als ik me niet vergis) is aan de slag gaan met lakens ed.. teveel van het goede

Reageer