UV absorptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

UV absorptie

hallo,

Ik heb ergens gelezen dat sommige proteïnen UV kunnen absorberen. Het zal natuurlijk afhankelijk zijn van hun structuur. In mijn tabletten die ik moet analyseren met HPLC/UVdetector zit gelatine in (bestaat uit 18 aminozuren). Nu stel ik mij de vraag of gelatine UV gaat absorberen of niet??

Mijn tweede vraag is: Weet er iemand hoe de structuur van talk eruit ziet?

danku wel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: UV absorptie

Ik heb een link als antwoord op je tweede vraag: talk. Talk staat iets naar onderen genoemd.

Berichten: 365

Re: UV absorptie

het lijkt me dat je dit kan onderzoeken door een monster te nemen met alleen gelatine.

Berichten: 2.399

Re: UV absorptie

Van wikipedia:
The approximate amino acid composition of gelatin is: glycine 21%, proline 12%, hydroxyproline 12%, glutamic acid 10%, alanine 9%, arginine 8%, aspartic acid 6%, lysine 4%, serine 4%, leucine 3%, valine 2%, phenylalanine 2%, threonine 2%, isoleucine 1%,hydroxylysine 1%, methionine and histidine <1% and tyrosine <0.5%. These values vary, especially the minor constituents, depending on the source of the raw material and processing technique.[6]
Er zitten aromatische aminzozuren in, dus het zal UV absorberen (niet heel sterk) rond 254 en 280nm. Je kunt ook voor de minder specifieke methode gaan en de backbone meten bij de solvent cutof, 214nm....

Reageer