hoeken tussen atomen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

hoeken tussen atomen

Wij hadden het laatst op school over de hoeken die atomen maken, bijvoorbeeld de hoek tussen de waterstofmoleculen bij water is 105 graden, maar hoe kom je daar achter?

Ze kunnen moeilijk met een geodriehoek zitten meten. :-s

Berichten: 316

Re: hoeken tussen atomen

je woont in nederland, dus je hebt waarschijnlijk BINAS.

Kijk eens in tabel 54

Berichten: 2.399

Re: hoeken tussen atomen

Ik denk dat de meeste gemeten zijn doormiddel van het verkrijgen van een single crystal XRAY. Je krijgt dan van DIT soort plaatjes waar je de hoek uit berekenen kan. tegenwoordig kunnen we doormiddel van hybridisaties etc een redelijke schattingmaken van hoeken. SP3 (de tetraeder van 109 graden), SP2 (dus een dubbele binding ofzo )120 graden en ga zo maar door.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: hoeken tussen atomen

Niet iedereen heeft Binas koekkoek. Ik heb bijvoorbeeld geen binas.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: hoeken tussen atomen

Dat het in het binas staat of waar dan ook is geen antwoord op de vraag van de vraagsteller. Iemand heeft ooit eens gemeten wat er in het binas staat. Maargoed ik weet ook niet precies hoe het gedaan is, maar met XRAY is in iedergeval 1 van de manieren waarop het kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoeken tussen atomen

eenkristaldiffractie is zeker niet de enige methode. Zie bijvoorbeeld een andere recente thread over de bepaling van het dipoolmoment van ammoniak. Zo zijn er meer makroscopisch te meten waarden die afhangen van bindingshoeken.

Dit is belangrijk omdat kristaldiffractie alleen aan vaste stoffen kan worden gedaan. De kleine verschillen kunnen belangrijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: hoeken tussen atomen

Hoi,

ik weet niet precies wat de bedoeling is wat je doet met het aantal graden maar ik heb een tabelletje moeten leren waarin globaal beschreven staat welke hoek verschillende atomen met elkaar hebben (de tetraeder van 109 graden) en dergelijke.

Wanneer je dit dus voor een toets nodig hebt lijkt het mij verstandig dat je deze uit je hoofd gaat leren. Ik kan je eventueel wel het tabelletje geven wat ik daarvan heb.

Greetz!

Berichten: 316

Re: hoeken tussen atomen

Niet iedereen heeft Binas koekkoek. Ik heb bijvoorbeeld geen binas.
Daarom zei ik ook waarschijnlijk...

En het is natuurlijk zo dat dat allemaal ooit gemeten is, maar de vraagsteller vraagt hoe je daar aan komt, en dus kun je het gewoon uit het mooie tabelletje halen, waarbij je je er op beroept dat het gemeten is.

Berichten: 147

Re: hoeken tussen atomen

Door bepaalde pulssequenties in NMR te gebruiken kan het ook geloof ik in sommige gevallen.

En met behulp van quantummechanische modellen kun je het geloof ik heel goed benaderen.

Reageer