[scheikunde] polariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

[scheikunde] polariteit

Hallo,

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een molecuul, zie onderstaand figuur, maar hoe kan ik nu makelijk bepalen of het gehele molecuul polair, sterk polair of apolair is.

Sigma adrich

Ik weet dat de C=O groepen polair zijn, maar maakt dit het gehela molecuul sterk polair of zijn er nog andere groepen die een belangrijke rol spelen om de polariteit te bepalen.

Met vriendelijke groet,

Marloes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] polariteit

Ik vind het zelf het makkelijkste om de Kow-waarde te zoeken. Die zegt iets over de polariteit.

Ik kan hem van jouw stofje niet vinden.

Wel vind ik in deze site dat de stof niet in water oplost. Dat zegt al iets.

Berichten: 68

Re: [scheikunde] polariteit

Houdt dit dan in dat GMBS apolair is?

Want normaal is toch de regel "like dissolves like" en aangezien water polair is, zou dan mijn GMBS apolair zijn??

Wat betekent de Kow-waarde??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] polariteit

Apolair en polair zijn relatieve termen. Zo zal benzeen en hexaan beide apolair zijn tegenover water, maar is benzeen polairder dan hexaan.

Chloroform en DMF zijn ook niet de apolairste stoffen die je kunt bedenken en je molecuul schijnt er wel in op te lossen.

Berichten: 68

Re: [scheikunde] polariteit

Maar daaruit kan ik dus niet echt afleiden of mijn molecuul dus polair of apolair is?

Ik gebruik zelf acetonitrile/water mengsel 10/90 en daar lost het wel in op.

Maar is daarom mijn component wel of niet polair?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] polariteit

Nou het is dus polair genoeg om daarin te kunnen oplossen, acetonitril maakt het water net "lekker" genoeg voor jouw stofje :)

Berichten: 68

Re: [scheikunde] polariteit

oke dan weet ik inderdaad voldoende.

maar het gehele molecuul is waarschijnlijk polair, doordat er 5 C=O bindingen op zitten...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] polariteit

Maar je begrijpt hopelijk dat water nog polairder is? Dat probeer ik je nl duidelijk te maken :P

Berichten: 243

Re: [scheikunde] polariteit

Water is polair omdat het geen lineair molecuul is, het postieve en negatieve gebied liggen dermate uit elkaar (onder een hoek) dat het als een polair molecuul geld.

CO2 daarentegen is een apolair molecuul.

Ondanks dat er een groot elektronegativiteitsverschil is tussen C en O (0,5 uit m'n hoofd) is het geen polaire stof.

Dit omdat CO2 er als volgt uitziet; O=C=O.

Een lineaire stof, daarom heffen de ladingen elkaar op en geldt het gehele molecuul als apolair.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] polariteit

Het heeft geen dipool, maar dat wil niet zeggen dat het apolair is. Je kan het verder gewoon in water oplossen hoor, er vormt zich dan koolzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] polariteit

CO2 heeft een quadrupool. Inderdaad geen dipool, maar een stevige quadru-pool maakt een molecuul ook pool-air, ahem.... polair.

Reageer