Praktische vraag over een proef

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 44

Praktische vraag over een proef

Ik ga 2 vloeistoffen bij elkaar gieten 1 van 50ml en 1 van 30ml en ik wil dat gas afleiden :) . En ik wil niet dat er gas gaat ontsnappen . Welke materialen kan ik het beste gebruiken . Ik ga iets van 100ml gas krijgen en mss zelfs meer.

Kan er iemand zeggen welke opstelling ik moet gebruiken en de verschillende onderdelen? het is eigenlijk Chloorgas da ik ga maken Met bleekmiddel en (10%) zoutzuur .

THX

Berichten: 840

Re: Praktische vraag over een proef

Ik neem aan dat je dit thuis doet. Buiten doen, met wat wind.

Met 50mL bleek krijg je toch echt wat meer chloorgas! Volgens mij (ik weet niet precies hoe dit zit, bleek is een 1:1 oplossing van NaOCl en NaCl)) zit er 5% actief chloor in bleek (2,5g Cl2). Een mol chloor weegt volgens mij, even uit mijn hoofd, 75 gram. Dat betekent dat je 1/30 mol chloor gaat krijgen. Een mol gas neemt ongeveer 25 liter lucht in beslag. Je zal dus iets minder dan een liter chloor krijgen, meer dan 100mL dus! Het kan ook meer dan een liter zijn, als die 5% alleen voor de 'Cl+' in hypochloriet staat. Ik weet dus niet helemaal wat dat 5% actief chloor precies zegt.

Hoe kun je het opvangen?

Doe de reactie in een erlenmeyer met een plastic stop er op, waar een buisje uitleidt die in een andere erlenmeyer uitmondt. Vul die erlenmeyer helemaal met chloorgas. Vervolgens het gas met een spuit opzuigen.

Als je wilt dat er geen gas ontsnapt wordt het wat lastiger. Als je het voor de eerste keer doet zou ik de hoeveelheden 5x verkleinen. Maakt het al een stuk veiliger en even makkelijk en vermakelijk.

Berichten: 44

Re: Praktische vraag over een proef

mor ze hadden tegen mij gezegd op het forum da ik ongeveer 100ml chloorgas ging krijgen . en wees gerust ik gebruikt een labo van de hogeschool . Mor hoeveel ml zou ik dan van elk nemen ??van bleekmiddel en zoutzuur , voor chloorgas te verkrijgen waarvan ik de groene kleur kan zien ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Praktische vraag over een proef

Als je op een hoge school zit, heb je vast al geleerd gekregen hoe je dat moet omzetten. Het is trouwens de bedoeling dat jij erover nadenkt en zo dingen leert :) . Misschien een idee om ook hier op spelfouten te letten, in je verslag horen ze namelijk ook niet te zitten.

Berichten: 3.145

Re: Praktische vraag over een proef

mor ze hadden tegen mij gezegd op het forum da ik ongeveer 100ml chloorgas ging krijgen . en wees gerust ik gebruikt een labo van de hogeschool . Mor hoeveel ml zou ik dan van elk nemen ??van bleekmiddel en zoutzuur , voor chloorgas te verkrijgen waarvan ik de groene kleur kan zien ?
Ik was degene die jouw iets verteld heb over het maken van chloor. Ik heb NIET gezegd dat jij 100 ml chloor zou krijgen. Ik had het over pakweg een halve liter. Echter, als jij 100 ml zuiver droog chloor in een flesje wilt, dan moet je veel meer dan 100 ml maken. Met gassen is het niet als met vloeistoffen dat je 100 ml uit het ene flesje volledig over kunt schenken in een ander flesje (tenzij je bubbelt onder water, maar dan is de binnenkant van je flesje wel nat). Om 100 ml redelijk zuiver gas te maken heb ik jou aangegeven dat je pakweg 500 ml maakt en dan met een slangetje het gas leidt in een droog flesje. Op die manier verdrijf je de lucht (eerst in de gas generator zelf en via het slangetje in het ontvangende flesje). Pas als je ettelijke honderden ml chloorgas hebt gemaakt zal het gas in het ontvangende flesje redelijk zuiver zijn. Helemaal luchtvrij lukt je op deze manier zelfs nooit, maar dat is voor jouw toepassing niet erg. 95% zuiver chloor is ook al heel mooi groen :P

EDIT: Lees mijn eerste post nog eens goed door in het volgende topic:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=13147

Nog een opmerking. Als je 10% zoutzuur toevoegt, moet je meer dan 30 ml gebruiken. Neem dan 50 ml, misschien nog wel iets meer. In die post heb ik het over geconcentreerd zoutzuur. De reden waarom je echt duidelijk meer zoutzuur moet hebben is dat de bleek erg basisch is met ruime overmaat NaOH. Bij te weinig zoutzuur krijg je geen of veel te weinig chloor.

Voor de rest wil ik me aansluiten bij FsWd. Ik heb nu al diverse malen gereageerd op jouw vraag en heb meerdere malen suggesties gedaan, maar het lijkt wel of het niet over komt. Lees nog eens goed. Met de info die ik heb gegeven moet je er uit komen.

Mijn voorstel: Jij komt nu met een verhaal, waarin JIJ de opstelling beschrijft, die jij denkt te gaan gebruiken. Ik wil dan best weer feedback geven en dingen evt. aanscherpen of aanpassen. Maar nu leg ik de bal even bij jou neer. Aan jou de taak de bal terug te spelen met een stuk denkwerk van jouw kant ;) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Praktische vraag over een proef

Misschien mis ik iets, (zo ja dan sorry en beschouw dit als niet geschreven) maar bleekmiddel is toch niet zo heel erg basisch. Wil hypochloriet goed desinfecteren moet de pH max 7,5 zijn. De reden dat er in zwembaden constant zwavelzuur wordt toegevoegd.

dat knal je zo naar een pH van 4.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 516

Re: Praktische vraag over een proef

Zwavelzuur in zwembadwater? Daar ben je mij verloren geraakt. Kan je dat eens uitleggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Praktische vraag over een proef

Volgens de wet zijn zwembade (2003) verplicht actief chloor in het water te hebben. Dit chloor in de vorm van hypochloriet is het meest actief bij een pH van 7,0. Echter door de uitscheiding van vetten, urine en andere rotzooi van de bezoekers gaat de pH van het water omhoog. Bij een pH van 8,0 is er nouwlijks nog wat hypochloriet actief. Om de pH te houden tussen de 7,0 en 7,5 moet er zuur toegevoegd worden. De meeste zwembaden hebben dus ook een drummetje zeer geconcentreerd zwavelzuur staan omdat dit als 2 waardig zuur het voordeeligst is.

Dit leverde soms ook chloorproblemen en ontruimingen op wanneer het automatische systeem faalde en de (hoofd)badmeester met geen benul van pH verloop zei dat er maar 5 liter uit die grote drum moest, terwijl 5 MILILITER genoeg zal zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: Praktische vraag over een proef

Het is trouwens die stikstofgebonden chloor die de typische zwembadgeur geeft, niet het actieve chloor zelf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Praktische vraag over een proef

lijkt me logisch. maar dit is de uitleg die ik in 2003 of 2004 hoorde van me scheikunde docent bij het uitleggen over pH.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Praktische vraag over een proef

Het is trouwens die stikstofgebonden chloor die de typische zwembadgeur geeft, niet het actieve chloor zelf
Leg eens uit. Ik geloof er namelijk niets van. Tenzij mensen het natuurlijk helemaal vol zouden plassen. In plas zit aardig wat ammoniak. Maar dan nog is er zo'n grote massa water, dat als dat eventuele chloramine oplost.

De typische zwembadlucht is simpelweg chloor (Cl2).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Praktische vraag over een proef

Jor, Wanneer mensen in water stappen verliezen we automatisch wat urine, kunnen we niks tegen doen. En een zwembad vol waar kleine kinderen ook nog gewoon in plassen...

Simpelweg CL2 zal het zeker niet zijn. dan zou je letterlijk als baby maar 1 keer in het zwembad kunnen komen of na het zwemmen niet boven een geconcentreerde chloorlaag komen en dus vanzelf naar de bodum zakken.

Nee de chloorlucht moet een verbinding zijn. Een stikstofbinding lijkt mij het meest logische.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Praktische vraag over een proef

Ik geloof er geen snars van.

Volgens mij is die zwembadlucht gewoon een lage, niet gevaarlijk (tenminste op korte termijn), concentratie chloor.

Maar ja, we kunnen wel gaan discusseren, maar laat een expert (of iemand met meer kennis over dit onderwerp) maar zeggen of het werkelijk een chloor-stikstof verbinding is.

Berichten: 44

Re: Praktische vraag over een proef

terug effe naar mijn onderwerp. wat ik zou doen is gewoon 2 erlemeyers nemen en die verbinden met met elkaar door een slang of glazen buisje . en dan in die ene die bleek en zoutzuur in dien e dan zien hoe het naar de andere kant gaat .

Is het zoiets dat ik moet hebben woelen? of moet er nog iets bij want je zei iets van gasgenerator ofzo

Ooh BTW ik zit nog ni in de hogeschool

THX

Berichten: 251

Re: Praktische vraag over een proef

dat je niet op de hogeschool zat was voor de meesten al wel duidelijk denk ik . Neem een erlenmeyer met dubbel doorboorde stop. In het ene gat breng je een toevoegtrechter met product A, in je erlenmeyer product B en in het tweede gat een l-vormig glazen buisje met rubber slang. Spoel na afloop goed na, en je hebt permanent een gasgenerator. Vgl de bouw trouwens even met een Kipp-toestel

Reageer