[Scheikunde] Subschillen en Magnetisch Kwantumgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] Subschillen en Magnetisch Kwantumgetal

Ik snap de term subschillen niet goed. Ik weet dat er op de L-schil (de 2e schil) 8 elektronen kunnen zitten. Maar aangezien er voor de L-schil maar 2 mogelijke orbitalen zijn (n=2, dus alleen de s- en p-orbitalen), snap ik niet hoe je aan 8 elektronen kunt komen. Ik weet dat er maximum 2 elektronen in 1 orbitaal kunnen zitten, dus volgens mijn opvatting, die verkeerd is, kunnen er dus maximum 4 elektronen op de 2e schil zitten. Ik zou het zeer hard op prijs stellen als iemand dit verduidelijkt.

Daarbij snap ik ook niet hoe je de oriëntatie van een orbitaal zich uit als het atoom in een magnetisch veld wordt gebracht.

Hulp wordt zeer hard op prijs gesteld.

Berichten: 17

Re: [Scheikunde] Subschillen en Magnetisch Kwantumgetal

Op de L-schil kunnen inderdaad 8 elektronen zitten. Want op een s-orbitaal (of -baan) kunnen 2 elektronen (met elk een tegengestelde spin) en op een p-orbitaal kunnen 6 elektronen volgens de x-, y- en z-as. Dus op elke als ligt een p-orbitaal (welke haltervormig is) en in elk van deze orbitalen zitten 2 elektronen.

Ik hoop dat je begrijpt waar de x-, y- en z-as vandaan komen? Wel deze zijn te vergelijken met de assen uit wiskunde/fysica die je gebruikt om grafieken te tekenen.

dus s-orbitaal : 2 elektronen

p(x)-orbitaal: 2 elektronen

p(y)-orbitaal: 2 elektronen

p(z)-orbitaal: 2 elektronen

Dat maakt samen 8 elektronen.

Ik hoop dat dit je wat kan verder helpen.

Groetjes, Indra

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Subschillen en Magnetisch Kwantumgetal

Oh, dus een atoom met 8 elektronen op de buitenste schil, zijn er dus eigenlijk 4 orbitalen, 1 s-orbitaal, en 3 p-orbitalen. Ik snap het nu. Hartelijk bedankt voor de hulp. =)

Reageer