ester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

ester

Ik heb het experiment gedaan dat bij thuisexperimenteren op de site staat.

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...verestering.htm

Ik heb braaf alles gedaan zoals het er staat, maar ik heb alleen een lijmlucht waargenomen en niet de weeïg zoete geur waar ze het in het experiment over hebben.

("Gedurende het verloop en na de reactie wordt een weeïg zoete geur waargenomen")

Wat heb ik fout gedaan?

Is er anders nog een andere ester die eenvoudig te maken is, waar wel een lekkere geur vanaf komt. Ik wil dezelfde opstelling gebruiken als in het experiment op die site.
De mensheid is blind door de kortzichtigheid van de mens

Leer onconventioneel denken en weet te weten want de waarheid is reeds bekend en dient alleen te worden herontdekt (RE-search)



---alles is cyclisch met behoud van energie---

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ester

Kreeg je twee lagen?

Heb je de test met jood uitgevoerd en ging dat jood inderdaad in de bovenste laag zitten?

Als beide vragen met 'ja' worden beantwoord, dan denk ik dat jij de weeig zoete geur zelf interpreteert als lijmlucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: ester

Allebei de vragen kan ik met ja beantwoorden.

Ok, misschien interperteer ik dan de weeïg zoete geur als lijmlucht, (al vind ik aan lijm toch niet een zoetig luchtje hangen), maar is er dan ester die ik met de dezelfde opstelling een wat meer herkenbare geur geeft?
De mensheid is blind door de kortzichtigheid van de mens

Leer onconventioneel denken en weet te weten want de waarheid is reeds bekend en dient alleen te worden herontdekt (RE-search)



---alles is cyclisch met behoud van energie---

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ester

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_%28chemie%29 <-- zoals je ziet, valt met langere zuren lekkerdere luchtjes te maken. Wel een beetje ervan verdunnen in wat water, anders is de geur te sterk en herken je nog niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: ester

Er is zoals in de proefbeschrijving staat wel water aan toegevoegd, maar dat resulteerd niet in: "Wauw lekker luchtje!"
De mensheid is blind door de kortzichtigheid van de mens

Leer onconventioneel denken en weet te weten want de waarheid is reeds bekend en dient alleen te worden herontdekt (RE-search)



---alles is cyclisch met behoud van energie---

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ester

Er is zoals in de proefbeschrijving staat wel water aan toegevoegd, maar dat resulteerd niet in: "Wauw lekker luchtje!"
Nee dat kan ik me bij ethylacetaat ook niet zo vlug voorstellen, dat jij een lijmlucht krijgt bewijst wel dat je die ester hebt gevormd Afbeelding

Reageer