Alarm voor chemische reactie lading schip

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 560

Alarm voor chemische reactie lading schip

Alarm voor chemische reactie lading schip

Uitgegeven: 23 april 2008 09:29

Laatst gewijzigd: 23 april 2008 09:30


ROTTERDAM - In de Derde Petroleumhaven in Rotterdam zijn woensdagochtend diverse hulpdiensten ingezet in verband met een chemische reactie in de laadruimte van een schip. Dat liet de politie weten.



Het schip vervoert de koolwaterstofverbinding MDI (Methyleendifenyldiisocyanaat) dat na aanraking met water een reactie heeft afgegeven. Daardoor is de temperatuur en de druk op het schip gestegen.


De hulpdiensten proberen de temperatuur te verlagen.


NU.nl

Berichten: 774

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

en reeds een update van deze situatie? ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

volgens mij borreld het schip ergens ver op de noordzee nog lekker door
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

volgens mij borreld het schip ergens ver op de noordzee nog lekker door
Klopt ze hebben het op een veilege plek neergelegt waar de reactie kan verlopen. Daarna zullen ze het schip neem ik aan wel gaan schoonmaken. Stond opzich verder niet in de krant of op inet over.

Berichten: 552

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

enig idee wat de reactie juist inhoudt? alleszinds een vrij sterk exotherm proces

Berichten: 38

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

Het is de volgende reactie:


-NCO + H2 O -> CO2 + -NH2


Verdere reactie levert urea op.


Dus idd exotherm en er ontstaat een blaasmiddel.


Overigens onstaat er een vaste stof, dus hoe ze het willen schoonmaken weet ik niet. In de praktijk (ja, het wordt gebruikt om PUR/PIR te maken bij ons) is dat lastig. Overigens is de energie om de reactie op gang te brengen ook erg hoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

Ik moet zeggen dat wij hier met isocyanaten werken die niet erg veel energie vereisen hoor. Maar ik neem aan dat ze het eruit kaan bikken ofzo. Maar goed kan ook zijn dat ze hem slopen (de boot dan).

Berichten: 552

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

als de activeringsenergie zo hoog is, zoals Marwe beweert, hoe is de reactie dan geïnitieerd?

Berichten: 2.399

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

als de activeringsenergie zo hoog is, zoals Marwe beweert, hoe is de reactie dan geïnitieerd?
Dit is gewoon een hydrolyse reactie, zoiets kan langzaam opgang komen en zichzelf versnellen naarmate er meer energie beschikbaar komt. Als iets een hoge activatie energie heeft, dan betekend het nog niet dat het niet verloopt.

Berichten: 38

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

Klopt.


Ik heb het laatst zelf in het lab geprobeerd, water toevoegen aan MDI. Na 5 min vrij hard roeren gebeurde er nog vrij weinig, toen maar iets katalysator toegevoegd.

In een schip is er veel deining, daardoor wordt er constant energie aan het mengsel toegevoegd. Als het eenmaal op gang is gekomen kun je alleen nog maar koelen.

Berichten: 243

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

Konden ze niet iets toevoegen om de reactie om te keren of denk ik nu te makkelijk? :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

hellaas, bij de meeste reacties is er na het begin geen ophouden aan tot alles is gereageerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 654

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

hellaas, bij de meeste reacties is er na het begin geen ophouden aan tot alles is gereageerd.
Probleem is vooral dat er bij deze reactie CO2 verdwijnt, dus wat dat betreft al niet om te keren.


@het schip:

Ik zie het al voor me, zo'n groot vrachtschip, helemaal vol met PUR-schuim :P (Ik weet het, dat gebeurt niet, maar ik kan het beeld niet wegkrijgen :oops: )

Berichten: 243

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

De reactie waarbij purschuim ontstaat, zet dat spul niet ONTZETTEND uit?


Dat is wat ik mij kan herinneren van de middelbare school, van twee stofjes een paar mL en er ontstond een hele berg pur :P

Berichten: 38

Re: Alarm voor chemische reactie lading schip

Ja, wel een beetje, er onstaat CO2 , een gas. Maar zolang er niet veel water en/of andere blaasmiddelen toegevoegd worden valt het wel mee.

Reageer