turbidimetrie gip

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

turbidimetrie gip

ik heb echt dringend duidelijke informatie nodig over turbidimetrie. ik zit in het 6e jaar en heb als eindwerk gekregen: het bepalen van sulfaationen in water aan de hand van turbidimetrie. als toestel heb ik een UV-mini 1240 spectrometer gekregen.

ik heb alles gedaan maar nu komt het schrijven van mijn eindwerk en ik vind geen deftige theorie over hoe turbidimetrie werkt. wat het ligt doet ( of het geabsorbeerd word of verspreid wordt) en waarom het dit doet.

ik moet 25blz theorie schrijven en met de informatie op google gaat dit echt niet lukken.

ik moet mijn einwerk zo schrijven dat iemand die nog nooit chemie heeft gehad het begrijpt en kan nadoen. dus geen onnodige begrippen aub.

dank je

Berichten: 677

Re: turbidimetrie gip

Turbidimetrie is een techniek die momenteel bijna niet meer gebruikt wordt. Het berust op de verstrooiing van licht door een gesuspendeerd neerslag.

Zoek, in elk geval ook op Engelse trefwoorden op:

turbidimetrie / turbidimetry

lichtverstrooiing / light scattering

nephelometry

Rayleigh scattering

Tyndall effect

Het zal wel een heel karwei zijn om hierover op een voor leken begrijkelijke manier 25 blz. te schrijven.

Succes ermee!

Berichten: 4

Re: turbidimetrie gip

Dat zullen de waterzuiveraars en de bierindustrie niet graag horen ... zij meten nog steeds met een nefelometer :D .

Het is inderdaad moeilijk het begrijpelijk voor te stellen voor leken.

Ik heb het ooit geprobeerd voor een voordracht.

Ik snap echter niet goed hoe je met een nefelometer een gehalte aan opgeloste sulfaationen kan bepalen, deze meet immers neerslagen of suspensies. Te meer daar het beschreven toestel een UV-VIS spectrofotometer is 8-[ .

Kijk eens na of je chemische verbinding een geconjugeerd systeem heeft ... misschien kan je dan een gehaltebepaling uitvoeren via een UV-spectrum (wet van Lambert-Beer).

Berichten: 23

Re: turbidimetrie gip

De bepaling van sulfaat met turbidimetrie zal niet zo makkelijk zijn maar is wel mogelijk. Je kan door toevoegen van barium een neerslag maken van barium sulfaat. De meting zou dan op verschillende manieren kunnen worden uitgevoerd maar ik zou niet direct weten welke de beste methode is.

1. Toevoegen van een overmaat barium en na met de colorimeter meten hoeveel licht er door het neerslag wordt verstrooid. Door maken van een calibratielijn zou je een uitspraak kunnen doen over het sulfaat gehalte. Probleem is dat er bij wat hogere concentraties sulfaat de deeltjes gaan samenklonteren en er daardoor te weinig licht zal worden verstrooid. Deze methode lijkt me niet echt nauwkeurig.

2. Een titrimetrische benadering door titratie met barium is mogelijk. Voor het equivalentiepunt zal er steeds meer licht verstrooid worden. Na het equivalentiepunt wordt door verdunning de lichtverstrooiing minder. Dit betekent dat er een knik in de titratie curve zou moeten optreden bij het equivalentiepunt. Omdat de deeltjes plakken zal er echter na verloop van tijd vanzelf ook minder licht worden verstrooid en is het mogelijk dat er een vals eindpunt wordt gevonden. Relatief snel doorwerken is dus belangrijk.

Niet turbidimetrisch maar wel nauwkeuriger is het toevoegen van een overmaat barium en dit fotometrisch bepalen. Het verschil tussen het toegevoegde barium en het gevonden barium is een maat voor het sulfaat gehalte.

Berichten: 4

Re: turbidimetrie gip

GENIAAL Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Reageer