Glucose - Methanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Glucose - Methanol

Kan iemand mij hier mee helpen:

Ik heb al even zitten zoeken achter een goeie reactievergelijking maar ik kom er niet uit. Ik kan niet de juiste coëfficienten vinden. Vergeet ik nog een reactieproduct of kan ik gewoon niet rekenen?

C6H12O6 -/> CH3OH + CO2 + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Glucose - Methanol

Zeker dat geen ethanol gevormd wordt? Dat zou je eerder verwachten bij anaerobe vergisting.

In dat geval krijg je

C6H12O6 --> 2 C2H6O + 2 CO2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Glucose - Methanol

Methanol is wel mogelijk maar dat is meer een product van andere reacties en andere grondstoffen.

Ethanol fermentatie is waarscheinlijk wat je bedoeld.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 17

Re: Glucose - Methanol

Meest logische vind ik ook ethanol vorming.

dit is voor mijn eindwerk over bier en mijn leerkracht had als commentaar gegeven maar informatie over de omvorming van glucose naar methanol. maar ik denk dan toch dat ik er glucuse naar ethanol van ga maken.

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Glucose - Methanol

Natan schreef: Meest logische vind ik ook ethanol vorming.

dit is voor mijn eindwerk over bier en mijn leerkracht had als commentaar gegeven maar informatie over de omvorming van glucose naar methanol. maar ik denk dan toch dat ik er glucuse naar ethanol van ga maken.

Bedankt voor de hulp!
Bedoelde ie methanol naast ethanol? Als ie echt denkt dat er alleen methanol in bier zit, dan wil ik nooit een van zijn brouwsels proeven 8-[

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Glucose - Methanol

Het is een fabeltje dat door de grotere wijn en bierbrouwers ooit (lang geleden) de wereld werd geholpen dat bij zelf brouwen gevaarlijke concentraties methanol in het brouwsel zit.

dit is een gigantisch broodje aap gezien in een JP chanet meer methanol zit dan in 99% van de zelfbrouwsels.

Methanol wordt niet tot nouwlijks gevormd. het kan hoogstens komen van slechte druiven en dan wordt de methanol al verdampt tijdens het productieproces.

Hopelijk trekt dit je leeraar over de streep anders wil ik wel een paar dictaten in zijn neus stoppen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 17

Re: Glucose - Methanol

hij stuurde me deze link: http://www.sigmaaldrich.com/img/assets/420...ys_6_17_04_.pdf

En schreef dit erbij.

Misschien kan deze link je helpen. Over het algemeen is het moeilijk te vinden hoe gistcellen met methanol reageren Afbeelding

En de vorige keer schrijf hij:

Best nog aanvullen met biochemische gegevens zoals de omvorming van glucose naar methanol.

Ik kan echt niet meer volgen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Glucose - Methanol

Natan,

even een paar vraagtekens voor mij,

wat voor opleiding doe je, waar en voor welk vak/module moet je dit weten?

Als je me dit verteld kan ik misschien gerichter denken/zoeken. Die link van je docent maakt me alleen maar duizelig.

Verder zie ik in het midden wel lactic acid en ethanol staan maar geen methanol.

verder als er methanol gevormd moet worden uit glucose zal dat via een tussenstap moeten van hetzij iets als 5-HMF of een andere alcohol als ethanol.

zal nog even verder zoeken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer