[scheikunde] Neerslagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Neerslagen

Dag iedereen,

Ik zit met een groot probleem. Ik moet een taak maken over neerslagen alleen versta ik er niets van en zou ik graag de oplossingen willen weten voor het volgende. Als jullie dit zouden weten zou dit fantastisch zijn! alvast bedankt!

Geef voor de volgende reacties de deeltjesvergelijking en indien mogelijk ook de essentiele deeltjesvergelijking

(Kheb hier een voorbeeld vant school ==> IK BEN SUBSCRIPT EN SUPSCRIPT NOG NIET GEWOON SORRY. MgCl2+Pb(NO3)2 ==> Mg2++Pb2++2NO3- Vormt neerslag -- PB2++2Cl- ==> PbCl2

hier zijn de oefeningen die ik moet oplossen:

1) ijzerdibromide + kwikdinitraar

2) dinatriumsulfiet + waterstofnitraat

3) natriumnitraat + dialuminiumtrisulftaat

4) zilvernitraat + diammoniumsulfde

5) calciumdijodide + kwikdinitraat

wie er dit zou kunnen oplossen zou heel erg bedankt zijn.

Ik wacht nog deze avond vol spanning!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Neerslagen

Dan kun je lang wachten aangezien we je huiswerk niet maken. Je zou eens kunnen kijken naar de oplosbaarheden elk zout die je in elke reactie kunt vormen. Wat ik je wel mee kan geven is dat nitraatzouten over het algemeen goed oplosbaar zijn en dat zouten van zware metalen dat over het algemeen niet zijn. Overigens spreek je niet van ijzerdibromide, maar van ijzer(II)bromide. Voorvoegsels als mono, di en tri gebruik je alleen bij covalente bindingen die je onder andere aantreft in samengestelde niet-metalen als koolstofmonoxide, koolstofdisulfide, diwaterstofsulfide, enz.

Veel informatie, maar ik hoop dat je er wat mee kunt en vooral er wat van kunt leren.

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Neerslagen

Met de oplosbaarheidstabel in je Binas of hier kun je al een heel eind op weg komen.

zet de zouten in ion vorm aan één kant van je papier, schrijf de reacties die plaatsvinden als de ionen zich mengen en zoek op welke gevormde stoffen neerslaan..

Reageer