[scheikunde] isotopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] isotopen

Het element broom komt in de natuur voor als en mengsel van 2 isotopen, 1 met 44 neutronene in de kern en 1 met 46 neutronen; Welk van de onderstaande beweringen is fout.

a Het massagetal komt overeen met de som van het aantal protonen en het aantal neutronen

b natuurlijk broom bavat evenveel van beide isotopen

c een neutraal atoom van het broomisotoop met 44 neutronen bevat 36 electronen

d een bromideion bevat meer elektronen dan het broomatoom met 44 neutronen;

c . Broom A=80 Z= 35 dus aantal electronen = 45

Is mijn redenering juist?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] isotopen

Je redenering is onjuist je antwoord is goed. Broom heeft atoomnummer 35 dus 35 protonen. Een neutraal deeltje heeft dus 35 elektronen.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] isotopen

Aangezien je wel meer van dat soort vragen zal krijgen, het volgende:

Isotoop betekent gelijk (iso) aantal p (protonen).

De protonen bepalen de naam en nummer van het element.

En in de scheikunde kunnen we NOOIT het aantal p veranderen, dus dat maakt het eigenkijk makkelijker. Ook het aantal neutronen kan in de scheikunde niet worden veranderd, maar kan in de natuur wel varieëren. Waarom dat is, dat is natuur- en sterrekunde en vereist een heel andere uitleg.

Bij Broom is het toevallig? een 50 - 50 verhouding ( 49%-51% geloof ik), bij andere elementen ligt die verhouding vaak anders.



Daarom gebruiken we in de scheikunde ook een gemiddeld atoomgewicht. (komt door de isotopen)

Dus altijd uit blijven gaan van het aantal protonen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] isotopen

korte samenvatting

Als je kijk op het periodiek systeem

het kleine getalletje bovenaan (bij Calcium is dat 20) is het aantal protonen en het grotere getal onderaan het vakje is het gemiddeld atoom gewicht (bij calcium 40,018 meen ik).

een atoom heeft altijd even veel electronen (die verwaarloosbare massa hebben) als protonen. Neutronen zijn ongeladen en wegen evenveel als een proton + een electron. Protonen worden op 1 gesteld dus weegt een neutron 1 + verwaarloosbaar weinig = 1.

Hoop dat je het nu snapt

groetjes
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer