[scheikunde] Automatische titratie van wijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 29

[scheikunde] Automatische titratie van wijn

Hallo, we hebben in het labo een automatische titratie uitgevoerd met een bepaalde wijn. We hebben de titratie 3 keer moeten uitvoeren, waarbij we 50ml wijn hebben gepipetteerd, telkens 50ml AD hebben toegevoegd en vervolgens getitreerd met NaOH. Op het display van het apparaat hebben we verschillende EP's waargenomen met overeenkomstige volumes NaOH.

Nu is er gevraagd om de zuurinhoud van het monster uit te drukken als het percentage wijnsteenzuur (in gewicht/volume).

Zou iemand mij in de juiste richting kunnen sturen hoe ik aan de berekening(en) moet beginnen?

Alvast bedankt [!]

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

reactievergelijkingen opstellen en met behulp van de (bekende ?) NaOH concentratie terugrekenen

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

ok bedankt, ik zal het proberen ;)

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

op de site van metrohm kun je hiervoor kant-en-klare voorschriften vinden

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Bedankt Ramoonus. Heeft er eigenlijk iemand enig idee wat de betekenis van de concentratie wijnsteenzuur is? Zegt dit eigenlijk iets over de kwaliteit van de wijn, of heeft dit hiermee niets te maken?

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Tussen de concentratie wijnsteenzuur en de kwalliteit van de wijn bestaat geen verband.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

OK, ik heb me er eventjes achter gezet, en dit is hetgene dat ik ben bekomen:

De concentratie van de toegevoegde NaOH-oplossing bedroeg 0,102M

Het volume wijn dat gepipetteerd is geweest bedroeg exact 50,0ml, maar hieraan is er nog 50,0ml water aan toegevoegd geweest (verdunning)

De reactievergelijking: C2H4O2(COOH)2 + 2 NaOH --> C2H4O2(COONa)2 + 2 H2O

Er zijn 3 titraties uitgevoerd geweest, waarbij bij 1 titratie 3 EP's gedetecteerd zijn geweest, en bij de andere 2 titraties 4 EP's zijn gedetecteerd:

Titratie1: EP1: volume NaOH toegevoegd: 35,541 ml (pH: 6,05)

EP2: volume NaOH toegevoegd: 38,861 ml (pH: 6,95)

EP3: volume NaOH toegevoegd: 41,633 ml (pH: 7,70)

Titratie2: EP1: volume NaOH toegevoegd: 36,434 ml (pH: 6,24)

EP2: volume NaOH toegevoegd: 38,784 ml (pH: 6,88)

EP3: volume NaOH toegevoegd: 41,309 ml (pH: 7,50)

EP4: volume NaOH toegevoegd: 43,627 ml (pH: 8,29)

Titratie3: EP1: volume NaOH toegevoegd: 35,714 ml (pH: 6,09)

EP2: volume NaOH toegevoegd: 38,872 ml (pH: 6,95)

EP3: volume NaOH toegevoegd: 41,210 ml (pH: 7,57)

EP4: volume NaOH toegevoegd: 43,129 ml (pH: 8,24)

Ik heb het volgende uitgewerkt voor EP2, omdat de pH hier het dichts bij 7,0 ligt:

gemiddeld volume NaOH toegevoegd: 38,839 ml

concentratie NaOH: 0,102 M

volume wijn (zuren): 50,0 ml

Czuren = CNaOH.VNaOH/Vwijn = 0,0792 mol/liter.

Maar omdat er eenzelfde hoeveelheid water (50,0ml) aan de wijn (50,0ml) is toegevoegd is geweest, zal de concentratie van de zuren = 0,0792/2 = 0,0396 mol/liter (klopt dit??)

De concentratie NaOH kan geschreven worden als 19,808 mmol

(38,839 ml met een concentratie van 0,102 M = 39,616 mmol , maar aangezien in de reactievergelijking 2 NaOH staat, deel ik de concentratie door 2 ==> 19,808 mmol).

Dus: 19,808 mmol/50 ml x 150,09 g/mol = 2972,98 mg/50ml ==> 2,972 g/50ml

Stel dat de dichtheid van wijn gelijk is aan 1 g/ml: 2,972 g/50g

Uiteindelijk resultaat (w/v%): 2,972g/50g x 100% = 5,944%

Klopt mijn redenering/resultaat wel, aangezien in mijn labobladeren staat dat de meeste wijnen een w/v% wijnsteenzuur van ongeveer 1% hebben ...

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Die eerste verdunning, waar je zegt dat je nog eens 50 ml water toevoegt, is eigenlijk geen verdunning meer. Al gooi ik er 2 liter water bij, het aantal mol wijnsteenzuur blijft hetzelfde.

Maar omdat er eenzelfde hoeveelheid water (50,0ml) aan de wijn (50,0ml) is toegevoegd is geweest, zal de concentratie van de zuren = 0,0792/2 = 0,0396 mol/liter (klopt dit??) <== dat zal dus niet kloppen volgens deze redenering, maar het klopt wel wanneer je zegt dat je 2 mol NaOH gebruikte per mol wijnsteenzuur. (dat moet je hier namelijk al verrekenen).

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

FsWd schreef:Die eerste verdunning, waar je zegt dat je nog eens 50 ml water toevoegt, is eigenlijk geen verdunning meer. Al gooi ik er 2 liter water bij, het aantal mol wijnsteenzuur blijft hetzelfde.

Maar omdat er eenzelfde hoeveelheid water (50,0ml) aan de wijn (50,0ml) is toegevoegd is geweest, zal de concentratie van de zuren = 0,0792/2 = 0,0396 mol/liter (klopt dit??) <== dat zal dus niet kloppen volgens deze redenering, maar het klopt wel wanneer je zegt dat je 2 mol NaOH gebruikte per mol wijnsteenzuur. (dat moet je hier namelijk al verrekenen).
Het aantal mol blijft hetzelfde, maar dit kan toch niet gezegd worden van de concentratie (mol/liter)!? Als je bijvoorbeeld 5 mol van een bepaalde stof oplost in 1 liter water (of een ander solvent), dan is de concentratie 5 mol/liter (Molair). Maar als je aan deze oplossing 4 liter water (of een ander solvent) bijvoegd, dan wordt de concentratie toch kleiner (verdunningsregel: C1.V1 = C2.V2 => C2 = 5.1/5 = 1M). Ok, dit even terzijde want het tussenresultaat blijkt toch te kloppen (wat een opluchting :D )

Kun je (of iemand anders) mij voort helpen met het vervolg, of is de rest juist en heb je er verder niets meer aan op te merken ?

Bedankt voor de reactie FsWd ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Klopt wat je zegt, maar je titreert een x aantal mol stof en geen concentratie. Om dezelfde reden moet je de concentratie van het titrant ook vermenigvuldigen met het volume. Waarom? Juist, om weer een x aantal mol te krijgen. En ongeacht hoeveel extra water je bij je uiteindelijke hoeveelheid analiet gooit, de concentratie analiet zal niet meer veranderen. En omdat je de het volume weet waarin dat analiet zat, dien je daarmee verder te rekenen, want alleen in dat oorspronkelijk volume zat je x mol analiet.

En ook ik kwam op 5.94 % w/v uit bij de weg :P Let overigens op het gebruik van significante cijfers, het is niet 50 g, maar 50,0 g. Waarom zo nauwkeurig afmeten als je toch niets met die decimalen doet :)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Prima, bedankt FsWd. Ik was even in de war met mol en mol/l 8-[

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Tussen de concentratie wijnsteenzuur en de kwalliteit van de wijn bestaat geen verband.
Klopt wat je zegt, maar er bestaat wel een verband tussen de smaak en de concentratie van wijnsteenzuur.

Bij een hogere concentratie krijg je een meer zurige smaak (logisch lijkt me) en veel mensenvinden dat niet lekker en dus zeggen dat he teen slechte wijn is. terwijl dat voor een liefhebber juist een hele goede wijn kan zijn.

Dus officieel is er geen verband tussen de concentratie zuur en de kwaliteit maar veel mensen zien dat wel zo..

dat even off topic.. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Een wijn met te weinig wijnsteenzuur mist frisheid. Een wijn met teveel wijnsteenzuur smaakt hard en zurig. Er is dus een optimaal gebied waarin het wijnsteengehalte best kan liggen.

In Noord-Europa missen de wijndruiven door het koudere klimaat vaak suiker maar hebben ruim genoeg tot teveel wijnsteenzuur. Een wijn uit Noord-Europa smaakt bijna altijd fris en fruitig en niet zwaar of vol. Om het gebrek aan suiker op te lossen, wordt handmatig suiker aan de most toegevoegd (chaptaliseren). Dit mag, onder strenge regels.

In Zuid-Europa missen de wijndruiven door het warmere klimaat juist wijnsteenzuur en hebben genoeg suiker. Om te voorkomen dat deze wijnen te zwaar worden en frisheid ontberen, worden de druiven vaak gemengd met druiven van andere rassen die relatief veel wijnsteenzuur maken. Of er wordt handmatig wijnsteenzuur aan de most toegevoegd om de wijn sprankelender te maken. Dit mag, onder strenge regels.

Er is dus wel degelijk een verband tussen het gehalte aan wijnsteenzuur en de kwaliteit van de wijn. Alleen niet in de zin van: hoe meer hoe beter.

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Er is dus wel degelijk een verband tussen het gehalte aan wijnsteenzuur en de kwaliteit van de wijn. Alleen niet in de zin van: hoe meer hoe beter.
Er is inderdaad een wel een verband tussen wijnsteenzuurgehalte en de kwaliteit.maar er geldt hooguit bij goede wijn ligt het het wijnsteenzuurgehalte op het goede gehalte maar omgekeerd zegt het goede wijnsteenzuurgehalte niet dat je met een goede wijn te maken hebt.

Het verband werkt maar beperkt een richting op van goede wijn naar wijnsteenzuurgehalte en absoluut niet anders om

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Automatische titratie van wijn

Het verband werkt maar beperkt een richting op van goede wijn naar wijnsteenzuurgehalte en absoluut niet anders om
Dat is krek juist.

Reageer