[scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Ik moet de zuiverheid bepalen. Concentratie van mijn product is gelijk aan 13,4ppm ( vertrekkend van 50ppm dat ik later tot 5ppm had verdund, dus mijn conc i absurd heh ). Ik heb in het begin 0,4333g ijzer(III)aluin afgewogen. Ik bekom 26,10%...Is dat juist?, want ik heb dat zo op mijn originele manier gedaan, wat waarschijlijk verkeerd is, heh.

MM mijn ijzer(III)aluin = 482,2800 g⁄mol ( normaal is dat een dubbel zout maar ik heb een doos waarin 1mol Fe zit en mijn leerkracht heeft gezegd dat ik deze MM moet nemen ).

mvg

Artur

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Hoe heb je die zuiverheid bepaald?

Reactievergelijkingen?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Ik heb een standaardreeks gemaakt en gekleurd...dan spectrofotometrich bepaald.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Is er iemand die kan op mijn vraag antwoorden? Het is erg belangrijk voor mij!!!!! :/

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

misschien als je het wat duidelijk uitlegd dat mensen het snappen,

dat helpt wat makkelijker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Inderdaad, ook ik kom er absoluut niet wijs uit wat je nu precies hebt gedaan.

Schrijf het eens stap voor stap op:

de inwegen, de verdunningen, de resultaten.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Ik heb een oplossing gemaakt => 1l ijzer(III)aluin met 50ppm aan Fe. Deze oplossing heb ik verdund tot 100,00ml 5,0ppm Fe. Dat is mijn onbekende...

Daarna heb ik een standaardreeks gemaakt van een ijzer(III)-oplossing. 1l en conc. van 100,0ppm. Deze oplossing heb ik gekleurd met KSCN en 5 oplossingen gemaakt.

Nadien werden alle oplossingen spectrofotometrich gemeten. Daarvan kon ik mijn absorptie aflezen. Met behulp van lineaire regressie en een grafiek kwam ik 13,1ppm uit.

Ik heb in het begin 0,4333g ijzer(III)aluin afgewogen met een molaire massa van 482,2800 g⁄mol ( <- deze is juist ).

De vraag is: Bepaal de zuiverheid van ijzer(III)aluin in de oplossing.

Nu, ik heb mijn standaardreeks verkeerd gemaakt, dus mijn waarden weken kei hard af.

Mijn zuiverheid is gelijk aan 26%, maar ik denk dat het verkeerd is. Kan nu iemand mij helpen? Ik heb dat nog vandaag nodig!

mvg

Artur

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Kijk, dit is een stuk duidelijker. :)

Maar toch nog: de enige gegevens waar we iets mee kunen is dat je theoretisch 5,0 ppm ijzer hebt en dat je 13,1 ppm hebt gemeten. Dus je zuiverheid zou 262 % zijn.

Hoe kom jij aan 26 %?

Of heeft dat te maken met de correcties die je misschien hebt gedaan vanwege het feit dat je standaardreeks keihard afweek?

Maar ja, in dat geval wordt het moeilijk je te helpen.

Of meet je 13,1 ppm voor die onverdunde oplossing (van 50 ppm ijzer)?

Hoe kom je aan die molmassa van 482,28? Als ik uitga van KFe(SO4)2.12H2O, dan kom ik uit op 503,07. Ga ik uit van NaFe(SO4)2.12H2O dan kom ik uit op 486,97.

nevermind, met de huidige gegevens is er niet meer dan dit van te maken.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Fe(NH)4SO4.12H2O <- das mijn product...zo stond het op mijn doosje, samen met de MM.

Wat die 262% betreft...Ik heb dus de zuiverheid van mijn onverdunde oplossing berekend, want ik kom 10 keer minder dan je. Das vrij duidelijk...

ik heb dat zo berekend:

13,1ppm -x ppm

1ppm - 0,0010 g/l

x=(13,1ppm.0,0010g/l)/1ppm=0,0131g/l

(482,2800 g⁄mol.0,0131g/l)/(55,8500 g/mol)=0,1131g⁄l Fe(III)aluin

(0,1131g⁄l Fe(III)aluin)/(0,4333g/l Fe(III)aluin).100%=26,10%

Hoe moet het dus ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Je berekening is moeilijk, maar wel goed.

Je hebt theoretisch 50 ppm ijzer in je oplossing.

Je vindt er 13,1 ppm van terug.

Dan is de zuiverheid 13,1/50 * 100 % = 26 %.

Toch iets keihard verkeerd gegaan met je standaardoplossingen.... Heb je ze gehomogeniseerd na die verdunningen?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Ik dacht van wel...Ik heb het nog vorig jaar gedaan, maar nu moet ik het verdedigen...Ik weet alleen dat ik in mijn standaardoplossingen twee keer dezelfde conc. had gemaakt, waardoor mijn curve een beetje anders liep dan de theoretische. Wat mijn onbekende betreft, heb ik geen flauw idee... :)

Alle...Bedankt voor alle antwoorden :) Nu voel ik mij meer zeker tegen morgen...verdediging, eh!

mvg

Artur

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zuiverheid ijzer(III)aluin

Succes dan maar.

Als je weet waar je fout bent gegaan, dan kun je dat rustig uitleggen om te laten zien dat je verstand van zaken hebt ! ;)

Reageer