waarom meting bij 630 nm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

waarom meting bij 630 nm

Hallo iedereen!

ik heb een probleempje i.v.m. een praktische proef. In een bodemstaal moeten we de urease-activiteit bepaling d.m.v. een ammoniakbepaling. 1 mL filtraat van het bodemstaal wordt gemengd met 9 mL gedestilleerd water en daarbij wordt gevoegd 3 mL natriumfenolaatoplossing en 3 mL natriumhypochlorietoplossing gevoegd. Dan wordt een spectrofotometische bepaling gedaan (naast het maken van een ijklijn). Mijn vraag is nu waarom bij 630 nm gemeten worden en niet bij een andere golflengte. Is dit omdat de extinctie maximaal is bij 630 nm of heeft dit nog een andere reden? en wat is het voordeel dan om bij een golflengte te meten die een maximale extinctie heeft. Ik dacht dat de fout hier minimaal was en dat interferenties dat ook zijn. Zijn er eigenlijk nog andere redenen?

Hopelijk kan iemand me helpen!

Alvast bedankt!

groetjes,

Stef.

Re: waarom meting bij 630 nm

Om de golflengte te bepalen waarbij je je concentratie meting doet draai je eerst een vol spectrum van je oplossing, waarna je gaat kijken waar de beste piek zit voor je bepaling.

Meestal zal dit de hoogste piek zijn omdat je dan de maximale gevoeligheid hebt maar het komt wel eens voor dat een andere stof een piek naast of op dezelfde golflengte heeft waardoor de gevoeligheid terugloopt. Is er dan nog een andere piek waarbij de interferentie niet speelt dan zal die de voorkeur krijgen omdat je specifieker en meestal ook gevoeliger kunt meten.

typo

Berichten: 152

Re: waarom meting bij 630 nm

wij hebben zo helemaal geen absorptiespectrum moeten opmeten. Er werd ons gewoon gezegd dat we moesten meten bij 630 nm, maar niet, en nadien werd ons gevraagd waarom... :cry:

Is het zo niet dat ureum meestal bij die golflengte wordt bepaald?

Re: waarom meting bij 630 nm

Mijn vraag is nu waarom bij 630 nm gemeten worden en niet bij een andere golflengte
Dan is het antwoord helaas Omdat het gezegd wordt

Je meet niet ureum maar het reactieproduct bij 630.

Reageer