verhoogde aceetaldehyde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

verhoogde aceetaldehyde

Bij een analyse van bier op aceetaldehyde met ECD krijg ik aan het eind van een serie bepalingen van hetzelfde monster een hogere waarde dan aan het begin. Dit is iets wat blijkbaar altijd optreedt. Maar nu het zomer begint te worden treedt dit effect sterker op. Volgens mijn collegas is dit iets dat altijd aan het begin van de zomer optreedt en dat we dan maar kortere series moeten gaan draaien. Ik ben een beginner op het gebied van GC maar dit lijkt me heel erg raar. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? En wat kan ik doen om de oorzaak te achterhalen?

De GC staat in een geconditioneerde ruimte en ramen zijn verduisterd om inval van zonlicht tegen te gaan. Dus volgens mij kan het weer buiten geen invloed hebben. :cry:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: verhoogde aceetaldehyde

misschien een lekenantwoord.

maar maken julie de boel wel goed schoon? door toenemen de warmte kan bierslijm sneller ontstaan en aankoeken. Dat kan al beginnen in de monsterflesjes.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: verhoogde aceetaldehyde

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Ergens is dus een temperatuurs verandering die je meting beinvloed. Misschien is de ruimte toch niet zo goed geconditioneerd als je denkt etc. Je zou eens een monster kunnen nemen, deze opdelen in 2 delen. Injecteren en beschouwen als t0. Daarna bewaar je 1 monster in de koelkast en de ander laat je in je GC staan. Na enige tijd run je beide weer en kijk je wat er gebeurd is.

Berichten: 2

Re: verhoogde aceetaldehyde

Dat koelkast/tray experiment zal ik eens uitvoeren.

Vervuiling lijkt me uitgesloten want er worden tegelijkertijd verschillende andere pieken gemeten en die zijn wel constant.

In de ruimte hangt een temperatuursensor en ook aan de tray van de gc. Die worden beide continue gemonitord en de temperatuur is stabiel. Wel staan de stikstof en luchtflessen buiten in een kast waar de temperatuur niet constant is. Zou dit enige invloed kunnen hebben??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verhoogde aceetaldehyde

Uiteraard, je zal volgens mij een hogere flow krijgen omdat het stikstof in de leiding buiten uitzet tgv de warme zon.

Berichten: 2.399

Re: verhoogde aceetaldehyde

Volgens mij niet omdat je GC zelf de gasflow reguleert. Misschien is de samenstelling van het bier wel anders in zomer en zijn er bepaalde stoffen aanwezig die de vorming van aceetaldehyde stimuleren die in de winter niet aanwezig zijn?????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: verhoogde aceetaldehyde

in de winter of in de zomer zou het bier nagenoeg de zelfde samenstelling moeten behouden.

heb je nog een batch mout of bier over van afgelopen winter? zo ja, meet die dan eens ten opzichte van een vers monster (natuurlijk je mout dan eerst omzetten naar bier).

verder hoe heb je je productieproces geregeld en wanneer meet je? bij je wort, jongbier of na het lageren?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer