Snelle verestering

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 30

Snelle verestering

Ik moet op school een snelle estervorming doen. Dit wil zeggen dat ik een ester moet maken mbv zuurderivaten zoals zuuranhydriden en zuurchloriden.

Het kookpunt van de ester die ik moet maken moet tussen de 120 en de 120 oC

Ik heb al heel lang zitten zoeken maar ik kan niks vinden... :cry:

Ik mag de volgende chemicaliën gebruiken:

Alkanolen:

1-propanol

2-propanol

1-propeen-3-ol (=alkyl alcohol)

1-butanol

2-butanol

tert butanol

1-pentanol

2-pentanol

3-metyl-1-butanol (=isoamyl alcohol)

1-hexanol

2-ethyl-1-butanol

4-methyl-2-pentanol

2-octanol

1-fenylethanol

2-fenylethanol

menthol

Geraniol

Zuren:

Mierenzuur

Azijnzuur

Propionzuur

Kaneelzuur

Zuuranhydride:

Azijnzuuranhydride

Dizuren:

Malonzuur

Fumaarzuur

Adipinezuur

Als ik naar deze lijst kijk dan is denk ik de enige mogelijkheid om een ester te maken mbv azijnzuuranhydride want een zuurchloride zit er niet bij. Afbeelding

Alvast bedankt,

JvE

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Snelle verestering

JvE schreef: Ik moet op school een snelle estervorming doen. Dit wil zeggen dat ik een ester moet maken mbv zuurderivaten zoals zuuranhydriden en zuurchloriden.

Het kookpunt van de ester die ik moet maken moet tussen de 120 en de 120 oC
bedoel je 120 en 130oC?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Snelle verestering

Je maakt in iig geen vertakte ester of eentje die meer dan 6 C bevat (hint)

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

ArcherBarry: ik bedoel 1200C en 2000C

FsWd: huh :-s , ik snap niet wat je bedoelt ;)

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

bedankt voor de reacties, ik ga de ester 2-pentylacetaat maken deze ester heeft een kookpunt van 140 oC en hij wordt gemaakt uit 2-pentanol en azijnzuuranhydride.

Het werkplan heb ik van internet gehaald van een site waar een heleboel geuresters staan, hopelijk heeft iemand anders er ook nog wat aan want het heeft mij een heel erg vooruit geholpen.

Werkplannen van geuresters.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Snelle verestering

JvE schreef: ArcherBarry: ik bedoel 1200C en 2000C

FsWd: huh :-s , ik snap niet wat je bedoelt  ;)
Nou mijn bericht sloeg op de ketenlengte die je krijgt als je dus tussen die 120 en 130 graden zou zitten. Aangezien de ketenlengte dus het kookpunt bepaalt.

Snap je verder ook waar alle stappen voor zijn? Bijvoorbeeld het wassen met bicarbonaat.

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

nu je het zegt nee eigenlijk niet 8-[ , waarvoor is het eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Snelle verestering

Waarom ga je dan aan een proef beginnen als je niet weet waarom alle stappen bedoeld zijn? Kan ik je evengoed een kookboek geven :P

Ik ga het je natuurlijk niet verklappen. Ga voor elke stap maar eens na waarom die erin staat en zet het op het forum. Ik zal je corrigeren waar nodig :)

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

hehe daar heb je indd gelijk in, ik heb het daarom erover gehad met een docent. Ik heb alle stappen doorgenomen, nu begrijp ik waarom alles gedaan moet worden zoals het gaat.

Het wassen met bicarbonaat gebeurt om het te ontzuren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Snelle verestering

Precies Afbeelding En waarom bicarbonaat en niet een andere base? Denk aan cola.

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

omdat het dan goed bruist...? 8-[

ik heb wel nog een vraagje over de calciumchloride buis, waarvoor is die? Ik heb het opgezocht: het is een middel om het water te verwijderen maar waarom zou je dat willen doen?

Berichten: 38

Re: Snelle verestering

Hoe kan er water bij de reactie komen? En waar plaats je de calciumchloride buis? Of kun je een andere benaming ervoor vinden?

Wat doet water op je reactie?

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Snelle verestering

JvE schreef: omdat het dan goed bruist...? 8-[

ik heb wel nog een vraagje over de calciumchloride buis, waarvoor is die? Ik heb het opgezocht: het is een middel om het water te verwijderen maar waarom zou je dat willen doen?
En wat kun je zeggen wanneer het niet meer bruist?

Berichten: 30

Re: Snelle verestering

als het niet meer bruist dan is het gestopt met reageren :D

Ik heb het over de CaCl buis gehad met me docent en we zijn tot de conclusie gekomen dat het niet nodig is want deze buis zorgt er normaal voor dat er geen water in de opstelling komt maar aangezien het een verestering is komt er zowiezo water vrij dus dan is het niet nodig om het water buiten te houden

Berichten: 2.399

Re: Snelle verestering

Tja als je zo denkt kan je water ook als solvent nemen, het komt toch vrij. Ik zou het water dat vrijkomt in de reactie proberen weg te vangen en zo het evenwicht over te drukken naar product. Je wilt het toch snel doen? :lol:

Reageer