boterzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

boterzuur

[QUOTE]is boterzuur schadelijk voor de gezondheid. En.........hoe is bij een vandalismeschade de inventaris die is besprenkeld met boterzuur te reinigen?

Berichten: 448

Re: boterzuur

Boterzuur word geproduceerd uit vezels (zemelen, pectine,...) door bacteriën in de dikke darm. Het is dit boterzuur die verantwoordelijk zou zijn voor het verlaagde risico op kolonkanker bij mensen met een vezelrijk dieet.

MSDS: http://www.sciencelab.com/xMSDS-Butyric_acid-9923216

LD-50 (rat, oraal): 2000mg/kg

Boterzuur is dus niet gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: boterzuur

Voordat boterzuur irriterend wordt aan huid en slijmvliezen ben je allang weggerend voor de stank: een mengseltje van de geur van een week niet gewassen zweetvoeten en de geur die vrijkomt op het moment dat je een zak kaasknabbels opentrekt.

Berichten: 3.145

Re: boterzuur

Om de giftigheid/schadelijkheid zou ik me niet druk maken, de stank is echter des te meer een probleem, het is echt walgelijk.

Als het zit in je interieur, dan zou je kunnen proberen de besprenkelde gebieden met natriumbicarbonaat te behandelen. Dat laatste is niet agressief en ook niet giftig. Of je het daar echt mee weg krijgt? Ik betwijfel het. Ik denk dat de tijd zijn werk moet doen :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: boterzuur

je kan het inderdaad proberen te "verzepen" door het te behandelen met (koustik)soda

Boterzuur is een onderdeel van vetten en olien. voornamelijk ook in boter :D
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: boterzuur

Boterzuur verzepen is wel een oplossing maar ik ben bang dat je interieur niet bestand is tegen caustic soda (=NaOH).

Of je het weg krijgt met natriumbicarbonaat weet ik niet. Het is wel veel minder agressief dan NaOH maar misschien los je een probleem op en creëer je een ander.

Mij lijkt nat afdoen eventueel met een sopje.

Aan de andere kant, boterzuur is vluchtig. Het lijkt me een kwestie van tijd en dan ruik je er niets meer van. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: boterzuur

maar tot die tijd, uit de buurt blijven
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: boterzuur

ArcherBarry schreef: je kan het inderdaad proberen te "verzepen" door het te behandelen met (koustik)soda

Boterzuur is een onderdeel van vetten en olien. voornamelijk ook in boter :D
Boterzuur verzepen ?!?

Er valt niets te verzepen aan boterzuur. Wat je doet met natriumbicarbonaat is het deprotoneren van het zuur (= basisch genoeg) waardoor het beter oplosbaar wordt in water zodat je het weg kunt wassen.

Gebruik van NaOH hiervoor is overdreven.

Berichten: 3.145

Re: boterzuur

Boterzuur is geen ester, maar een eenvoudig zuur. Je kunt het alleen maar neutraliseren met bijv. natriumbicarbonaat (kan ook met NaOH, maar je interieur vindt dat vast niet zo fijn).

Zelf denk ik dat het gebruik van natriumbicarbonaat het enige is dat je redelijk veilig kunt doen, alles wat agressiever is (ook gewone soda, natriumcarbonaat) raad ik af. Verder zul je gewoon de tijd zijn werk moeten laten doen, zoals ik al eerder aangaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: boterzuur

Ga je interieur hoe dan ook niet met boterzuur behandelen. Probeer het eerst eens met - afhankelijk van het materiaal - huishoudazijn, verdunde ammonia, soda of een beetje bleekwater. Boterzuur is zo hardnekkig dat je er nog maandenlang last van kunt blijven hebben, zeker als je het op materialen toepast waar het bijv. in kan trekken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: boterzuur

trust me dat je er zelfs met glad aluminium nog lang plezier kan houden.

off topic

bovendien natrium propinaat of butanaat hebben ook niet als te prettige geurtjes, howel wel veel minder sterk.

off off topic
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 251

Re: boterzuur

ik las "vandalismestreek"... Ik hoop vurig voor jou dat de dader ook enkele maanden met een opmerkelijke lijfgeur door het leven mag gaan. Intriest ! In elk geval : succes ermee !!!

Berichten: 840

Re: boterzuur

Mijn leraar vertelde me eens een verhaal over een vriend van hem. Die kwam ineens op school vragen naar kaliumpermanganaat en butanol. Zijn zoontje werd wel eens gepest door een andere jongen. Daar hebben ze een stokje voor gestoken. Zijn rugzak bewerkt op school... :D

Reageer