[scheikunde] oxidator/reductor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] oxidator/reductor

Hallo,

Ik had ik op internet gevonden dat aceton een oxidator is en sulfiet, glycerol, ethanol,methanol een reductor. Omdat de sites niet heel betrouwbaar zijn twijfel ik.

Mijn tweede vraag is of glassex,spiritus en ammonia ook oxidatoren of reductorenzijn.

Alvast heel erg bedankt.

Corine

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxidator/reductor

De eerste 2 zijn geen enkelvoudige stoffen, maar mengsels. Ammonia (NH3) lijkt mij een reductor.

Berichten: 139

Re: [scheikunde] oxidator/reductor

glassex,spiritus en ammonia zelf zijn geen zuivere stoffen en dus ook niet echt te bestempelen als reductoren of oxidatoren.

een aantal van hun bestandelen zijn wel reductoren / oxidatoren.

primaire en secundaire alcoholen kunnen fungeren als reductor.

primare alcohol + oxidator -> aldehyde

aldehyde + ox -> carbonzuur

secundaire alcohol + ox -> keton

spiritus bevat de primaire alcoholen ethanol en methanol

glassex bevat glycerol (1,2,3-propaantriol) bevat zowel een secundaire als twee primaire alcoholgroepen.

aceton (propanon) is een keton en kan dus optreden als oxidator

Sulfiet (SO32- is een reductor onder bepaalde omstandigheden.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] oxidator/reductor

Heel erg bedankt voor het antwoord.

Ik vraag me alleen af onder welke omstandigheden sulfiet dan optreedt als reductor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] oxidator/reductor

Als er een verbinding of stof aanwezig is die zich door sulfiet laat reduceren...

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] oxidator/reductor

Sulfiet wordt vrijwel altijd als reductor toegepast. In de praktijk mag je er van uit gaan dat als je sulfiet toepast in een redoxreactie, dat het de reductor is.

Er zijn uitzonderingen (bijv. met hypofosfiet ontstaat sulfide en met zink ontstaat dithioniet), maar die bevestigen de regel :P

Reageer