[Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Heb hier lang over na zitten denken, maar geraak er niet uit :roll: En heb hier binnenkort examen over en is bijna zeker dat 1 van beide op examen komt.

1)Als ik 20l SO3-gas oplos in 1000g water van 20°C, wat wordt dan de temperatuur van de oplossing? (Cs van de oplossing bedraagt 4,18J/°C.g). Verwaarloos de gewichtstoename van de oplossing, te wijten aan SO3. Het zuuroxide reageert met water tot zwavelzuur. De reactie-enthalpie bedraagt -227kJ/mol SO3.

2) Bereken hoeveel mol methaan je bij verbranding met zuurstof nodig hebt om 1 liter water op te warmen van 25°C naar 50°C. d(H2O)=1g/mL. Cs(H2O)= 4.18J/°Cg. De enthalpie van de reactie van methaan met O2 bedraagt -559kJ/mol methaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

stap voor stap deelvragen (tenzij ik iets finaal over het hoofd zie)

1) 20 L SO2-gas, hoeveel mol SO2 is dat?

hoeveel joule komt dan vrij als je dat oplost?

hoeveel joule heb je nodig om 1000 g water 1 graad in temperatuur te doen stijgen?

hoeveel graden zal het water dus opwarmen?

2) 1 liter water, hoeveel gram is dat?

hoeveel J warmte heb ik nodig om dit een graad in temperatuur te doen stijgen?

Hoeveel graden moet de temperatuur van mijn water stijgen?

hoeveel J heb ik dus hiervoor nodig?

Hoeveel joule kan geleverd worden door de verbranding van 1 mol methaan?

hoeveel mol methaan moet ik dus verbranden om dat water zover op te warmen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

ok bedankt :roll:

Kan het kloppen dat het eerste 33,5°C is en het tweede 0.002mol?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

1) 20 L SO2-gas, hoeveel mol SO2 is dat? 20/1000 m3==>20/1000 x 22,7 mol = 0,454 mol

hoeveel joule komt dan vrij als je dat oplost? 0,454 x 227 kJ= 103 kJ

hoeveel joule heb je nodig om 1000 g water 1 graad in temperatuur te doen stijgen? 4,18 kJ

hoeveel graden zal het water dus opwarmen? 103 kJ/4,18 kJ ==> 24,6 C

was 20 C, wordt dus 44,6 C

Vertel me waar jij anders rekende, en dan kijken we naar nr 2 (nog niet gecheckt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Bij de eerste stap heb ik iets verkeerd gedaan, de rest is juist (buiten cijfers dan). Weet niet goed hoe je de mol moet berekenen uit liters.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

ik heb trouwens ook nogal een fout gemaakt: in een kuub gas zitten geen 22,7 mol gasmoleculen, maar een mol gasmoleculen komt ruwweg overeen met 22,4 liter..... :roll: (even wat door elkaar gegooid, sorry)

1) 20 L SO2-gas, hoeveel mol SO2 is dat? 20/22,4 mol==>0,89 mol

hoeveel joule komt dan vrij als je dat oplost? 0,89 x 227 kJ= 202 kJ

hoeveel joule heb je nodig om 1000 g water 1 graad in temperatuur te doen stijgen? 4,18 kJ

hoeveel graden zal het water dus opwarmen? 202 kJ/4,18 kJ ==> 48,3 C

was 20 C, wordt dus 68,3 C

2) ik vind 0,187 mol methaan. Hoe kom jij aan 0,002 mol?????
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Deze vraagstukjes stonden bij een hoofdstuk waar een heleboel formules bij stonden, moet je die formules niet gebruiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Deze vraagstukjes stonden bij een hoofdstuk waar een heleboel formules bij stonden, moet je die formules niet gebruiken?
Formules zijn er om te gebruiken, maar niet te pas of te onpas. Je moet een bepaald probleem oplossen, daar hoort een werkwijze bij. Soms kmo je er al uitwerkend achter dat een formule wel handig is, omdat het je onderweg een hoop rekenwerk scheelt.

voorbeeldje: 90 km/h, welke snelheid is dat uitgedrukt in m/s.

Je rekent dan in stappen 90000m/h 90000/3600 m/s, dus 25 m/s.

Als je vaak dit soort bewerkingen moet uitvoeren, verzin je de kortste pad, 90 km/h=90/3,6 m/s Dat giet je in de "formule" km/h = 3,6 x m/s

Maar voor het berekenen van de soortelijke massa van een stof heb ik niets aan "km/h = 3,6 x m/s"

Ik denk dat er in je hoofdstuk een heleboel formuletjes staan die je een korte pad aanwijzen, d.w.z. zonder nadenken intoetsen in een zakjapanner en klakkeloos opschrijven. MAAAAAAAARRRRRR nou zul je dus alleen nog moeten nadenken over de vraag welke formule(s) nou eigenlijk bij welk probleem hoort....... En daarvoor heb je toch weer begrip nodig van de achtergrond van het probleem.

gooi je stapsgewijze oplossing van vraagstuk 2 eens in een bericht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

ok hier is het :wink:

1l=1g

4,18 J/°C*g dus 4,18J nodig voor 1°C

25°C stijgen dus 104,5 J nodig

104,5 J/ 55900 J/mol = 0,002 mol

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

1l=1g
drie nulletjes mis
55900 J/mol
1 nulletje mis, zie je gegevens:
De enthalpie van de reactie van methaan met O2 bedraagt -559kJ/mol methaan.


totaal dus twee nulletjes mis, en als je dan kijkt hoe je afgerond hebt, dan kom je precies uit waar ik ook was....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

dus eigenlijk is alleen de 1g verkeerd--> 1000g

--> 4180J nodig voor 1°C

-->*25°C=104500J

-->104500J/55900J/mol= 1.870mol

bedankt :wink:

Was eigenlijk domme fout van mij, dat 1l , 1g weegt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

dus eigenlijk is alleen de 1g verkeerd
:D

nee, ook nog, zoals ik eerder zei:

55900J/mol :P 559kJ/mol

dus je zit nog steeds een nulletje mis. :roll:

En wat voor formules heb je nou eigenlijk niet hoeven gebruiken??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Daar komt nog bij dat dit technisch gezien geen scheikunde (of chemie) is. Er worden geen stoffen 'veranderd'. De temperatuur veranderen is een puur natuurkundig onderwerp hoewel ik zeker begrijp dat dit wordt gedoceerd bij het vak scheikunde.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 56

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

Maar kJ is toch niet hetzelfde als J, dus als je beide deelt dan vallen ze toch niet weg?

104500J/559kJ/mol= 1.870mol ?

Ben beetje verward nu.

Ja krijg dit bij algemene chemie :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Sheikunde] temperatuur van een oplossing berekenen

kilo, milli, centi, mega, giga, femto, yotto, het zijn allemaal voorvoegsels die er onder andere voor bedoeld zijn om de cijfers een beetje overzichtelijk te houden.

in wezen is 2 kJ hetzelfde als 2.103 J, en ook hetzelfde als 2000 J

Maar in die laatste notatie veronderstel je dat je heel precies hebt gemeten, en dat je werkelijke waarde tussen de 1999,5 en 2000,49 J ligt. 2.103 kJ is weer hetzelfde als 2 MJ (grote M voor mega)

559 kJ is dus 559.103 J, en dus 559000 (drie nullen) joule.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer