neutronen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

neutronen

Hoi,

We moeten op school uitzoeken hoe een atoom eruit ziet. En hoe je hem moet tekenen. We weten al wel hoe het met de protonen en elektronen zit. maar hoe kom je erachter hoeveel neutronen er in een atoom zitten?? We zijn al heel lang aan het zoeken, maar we kunnen het niet vinden :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: neutronen

Het aantal neutronen verschilt enorm. het simpelste wat je kunt doen is de gemiddelde atoommassa nemen en daar de massa van de protonen van af trekken en afronden.

anders kan je misschien wat info vinden op de website van het NRG
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 364

Re: neutronen

een atoom tekenen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: neutronen

Massagetal - aantal protonen in de kern = aantal neutronen in de kern.
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: neutronen

een atoom tekenen 8-[
Nou? Wat is daar mis mee?

Mijns inziens is het belangrijk om de basisbeginselen te kennen, en pas als je weet hoe de structuur van atomen en moleculen is, ben je klaar voor het verdere werk.

Iedereen is eens een beginner geweet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: neutronen

Complete tabel: http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_nucl..._%28complete%29

Een atoom tekenen? Neem waterstof. Rondje, stipje, klaar..

Berichten: 5

Re: neutronen

mstolk heeft gelijk gewoon gelijk, dat is de 'formule' om aan het aantal neutronen te komen.

Maar hoe moet jou tekening er dan uitzien? heeft het te maken met valvergelijkingen? Of moet je precies laten zien hoe een atoom eruit ziet? Dan moet je ook de s-schil p-schil tekenen etc etc(is van elektronen)

Berichten: 6

Re: neutronen

Hey,

Moet je niet gewoon een bolletje tekenen als kern en dan de k,l,m,.... schillen tekenen met daarop het aantal elektronen?

Groetjes

Berichten: 1.816

Re: neutronen

Volgens mij heb ik dit al eens helemaal uitgelegd, weet alleen niet meer waar het staat. Misschien wil Beryllium weer ernaar toe verwijzen.

Maar de eerste aanzet was een spiegel-eitje tekenen. 2 Circels en in de buiten ring het totaal aantal elektronen en in de kern het aantal protonen en neutronen.

Naam en nummer => aantal protonen (bij neutraal atoom zijn er ook zoveel e)

Aantal neutronen=Massagetal-protonen

VB: Cl-35

Massagetal=35

At.nr. (p) =17

----------------------- -

Aantal n =18

dus in de kern 17p en 18n en daaromheen 17e.

En bij Cl-37, is de enige verandering, in de tekening, dat je dan 20n hebt.

Let wel, je moet uitgaan van het massagetal en NIET van een gemiddelde atoommassa!

Hopelijk kom je met deze uitleg eruit.

Zie onder thema "Internet - atomen"
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: neutronen

Volgens mij heb ik dit al eens helemaal uitgelegd, weet alleen niet meer waar het staat.


Bedoel je misschien dit topic?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: neutronen

B, bedankt. dat bedoelde ik inderdaad.
LiA

Reageer