elisa versus vaste fase assay

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 254

elisa versus vaste fase assay

Hallo allen,

iemand die me kan uitleggen wanneer je nu juist een elisa test zal doen ipv een vaste fase assay met gelabelde liganden?

En omgekeerd.

(voor- en nadelen van beide?)

Ik begrijp beide systemen maar zie niet goed in wanneer je nu de ene zou verkiezen boven de anderen.

Elisa lijkt mij een iets moeilijkere (duurdere) , maar meer accurate methode?

alvast bedankt

Re: elisa versus vaste fase assay

Ik weet niet wat je precies met een vaste fase assay bedoeld misschien kun je dat even toelichten.

De keuze voor welke vorm van elisa je kiest wordt in hogermate bepaald door de beschikbaarheid van antisera.

De bruikbaarheid van het antiserum wordt bepaald over welke epitopen het antigeen beschikt.

Is er slechts een epitoop beschikbaar of geen matched pair antisera dan is alleen een competitieve Elisa bruikbaar.

Zijn er meerdere epitopen en matched pair antisera beschikbaar dan kun je vrijwel elke vorm van Elisa gebruiken en dan zal het afhangen van factoren zoals specificiteit, reproduceerbaarheid, kosten tijd ervaring ed voor welke techniek gekozen wordt.

Berichten: 254

Re: elisa versus vaste fase assay

hallo Gerard,

met een vaste fase assay ga je eerst de plaat coaten, wassen, toevoegen van test lichaam, wassen en dan het gelabelde ligand toevoegen.

Nog eens wassen en dan meten...

Bij een ELISA, ga je eigenlijk hetzelfde doen, alleen ga je ipv een gelabeld ligand toe te voegen een ligand toevoegen met een enzymedeel dat ervoor zorgt dat een chromogeen dat je later toevoegd licht zal geven.

Dus in feite is een ELISA hetzelfde als een vaste fase assay met uitzondering van die extra stap.

(vaste fase assay= ligand geeft zelf licht versus ELISA= ligand zal pas "licht gaan geven" na toevoegen van chromogeen en dat chromogeen zal dan licht geven bij contact met het ligand waar een enzymedeel opzit)

Zo heb ik het alvast geleerd.

Nu is mijn vraag dus : wanneer kies je nu voor het ene of het andere?

In wezen is het beide min of meer hetzelfde , op die extra stap na dan.

Dat toevoegen van dat chromogeen is dus een extra stap en het lijkt mij ook een duurdere methode, maar misschien meer accuraat?

Re: elisa versus vaste fase assay

Je vraag gaat niet over elisa of vaste fase assay maar over wanneer je welk detectiesysteem gebruikt.

Een belangrijke factor is waar je de elisa techniek wilt inzetten en over welke detector je beschikt.

Enzymlabel goedkoop, maar het kost tijd om voldoende substraat om te zetten, simpele filterfotometer voldoet

Radioactief label kan hoge gevoeligheden bereiken doordat je de teltijd heel groot kunt maken, een C-lab met een geschikte teller is een vereiste en speciale training noodzakelijk.

Chemoluminosency/fluorosentie grote gevoeligheid en geen ontwikkeltijd nodig,heel geschikt voor automatisering rededelijk kostbaar.

Er zijn nog meer detectiesystemen beschikbaar en er komen momenteel systemen beschikbaar waarmee je meerdere label tegelijkertijd kunt meten doordat ze elk een andere kleur hebben en met geschikte detectoren tegelijkertijd kunt meten

Reageer