[scheikunde] Elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Elektrolyse

Ik ben druk bezig met het leren voor mijn eindexamen VWO scheikunde1,2 en tijdens het leren kwam ik de onderwerpen elektrolyse en elektrochemsiche cel tegen ik snap ongeveer wat beide begrippen inhouden maar wat is nou het verschil tussen beide? E verder wordt gezegd dat voordat een elektrolyse kan starten er eerst een bepaalde spanning overwonnen moet worden ook dit begrijp ik niet helemaal[:S] zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

bvd Rik

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Om kort te gaan: electrolyse is een proces, een electrochemische cel is een voorwerp, een glazen vat gevuld met de electroliet en voorzien van electroden.

De benodigde celspanning is de ontledingsspanning ( 1,23 Volt bij de waterelectrolyse) plus de overspanningen, nodig om de reakties te laten verlopen en de electrolietweerstand te overwinnen. Deze laatste twee resulteren in energieverlies; electrische energie gaat daarbij als warmte verloren. Alleen de ontledingsspanning wordt nuttig gebruikt voor de chemische reaktie, bij voorbeeld de ontleding van water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Elektrolyse speelt een rol bij galvaniseren, dit is bijvoorbeeld het verchromen van autovelgen. Een bewerkte velg wordt in een oplossing met chroom geplaatst en hierover wordt een stroom gezet. Het chroom in ionvorm neemt elektronen op en slaat neer op de velg. Na verloop van tijd heb je dan ene mooie chromen velg :D

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Okey hartstikke bedankt:D

Reageer