Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Hallo,

Ik ben een leerling van de middelbare school. Vandaag op school hebben wij proefjes gedaan, waarvan ook met zilvernitraat. Na de les zat er iets wit's op mijn handen, wat ik er niet af kon wassen. Ik moest de TOA er naar laten kijken, die vroeg of het pijn deed en toen ik nee zei, zei hij dat het wel zou slijten. Toen ik vervolgens buiten liep werd het opeens helemaal zwart. Ik ben toen vol angst terug gegaan naar de TOA, die vervolgens zij dat het zilvernitraat was. Hij zei niet dat het erg was ofzo, en dat de zwarte vlekken over een paar weken weg zouden zijn.

Nu ben ik vanmiddag dus een beetje op het internet gaan kijken naar informatie hierover. Ik heb dingen gelezen en dergelijke, maar ik heb ook dingen gelezen die me toch wel beangstigen. Dat de vlekken blijvend zijn en dat iemand er ooit over het hele lichaam zwart/grijs van is geworden. Misschien heb ik gewoon neit goed begrepen wat er precies bedoelt werd, dat ik het verkeerd heb opgevangen. Nu ben ik toch heel erg bang geworden, misschien voor niets. Aangezien ik er heel de tijd aan dacht, en er niet eg goed door in slaap kon komen, heb ik toch maar mijn computer aangezet om deze vraag te stellen.

Alsjeblieft, ga niet erg dramatisch reageren als t misschien wel iets ergs is. Dan raak ik waarschijnlijk helemaal in paniek. Ook alsjeblieft niet met erg moeilijke woorden en termen aankomen, ik ben tenslotte maar een leerling.

Dus mijn vragen zijn: Is het echt niet erg zoals de TOA zei? Gaat het inderdaad vanzelf wel (aangezien je een nieuwe huid krijgt steeds)? Zo ja, kan ik er iets aan doen dit proces te versnellen? En zijn er dingen die ik vooral NIET moet doen?

En dan nog een laatst vraagje. Ik gebruik lenzen. Nu vraag ik me af of, als het eenmaal op je vinger is en je het er dus niet meer af krijgt met water, het ook niet meer af kan geven en dus in mijn ogen kan komen.

Alvast Bedankt,

Marjolein

Berichten: 5

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

geen zorgen zilveroxide is een stof die reageert onder invloed van licht vandaar dat het altijd in een bruine pot wordt bewaart. het klopt wel dat het enige tijd kan duren voordat je van het plekje af bent maar het is niet erg ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Kijk eens op dit topic: klik

Je bent niet de eerste die zilvernitraat op je huis hebt gekregen.

Met een week of twee drie is het weg. Het kan verder niet zo´n kwaad. ;)

Edit: huiD bedoel ik natuurlijk, geen huiS... :oops:

Berichten: 3.145

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Inderdaad, als het wat locale vlekken zijn, geen probleem. Ik heb het ook wel eens gehad. Een paar weekjes, de tijd doet zijn werk wel, pijnloos en doeltreffend ;)

Je zult geen resteffecten hebben en je hoeft ook niet bang te zijn dat je er over een week uitziet als een grijze zombie uit een slechte B-film :P

Berichten: 1.816

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Zilvernitraat werd en wordt nog steeds gebruikt tegen wratten, de zg. helse steen. En daar is nog nooit iemand aan dood gegaan of heeft blijvend letsel eraan overgehouden, voor zover als ik weet.

Maar wat wassen en borstelen met biotex kan helpen tegen de zwarte vlekken.

En die zwarte kleur is zilveroxide of zilversulfide of zo en die zijn bijna onoplosbaar (10-30) of zo, dus heeft ook geen effect op lenzen.

Het doodt zelfs bacterieën, maar wordt daarvoor niet gebruikt in medicijnen.

Alleen "vers" zilvernitraat is gevaarlijk voor je ogen, omdat het reageert met eiwit.
LiA

Berichten: 365

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

is het niet zo dt je een "verse vlek"kan neutraliseren met thio en dat je dan geen zwarte plek krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Marjoo schreef:Hallo,

Nu ben ik vanmiddag dus een beetje op het internet gaan kijken naar informatie hierover. (...) Nu ben ik toch heel erg bang geworden, misschien voor niets. Aangezien ik er heel de tijd aan dacht, en er niet eg goed door in slaap kon komen, heb ik toch maar mijn computer aangezet om deze vraag te stellen.

Alsjeblieft, ga niet erg dramatisch reageren als t misschien wel iets ergs is. Dan raak ik waarschijnlijk helemaal in paniek.(...)
Een tip:

Ga nooit naar ziektebeelden of symptomen zoeken op internet als je zo gevoelig bent voor slecht nieuws. Op internet wordt heel wat overdreven, en als je geen kennis van zaken hebt, raak je al snel in paniek. In zulke gevallen mag je best de TOA geloven, die heeft er immers voor geleerd.

Verder sluit ik me helemaal aan met de reacties hierboven; zilvernitraat is inderdaad de boosdoener. Op mijn opleiding had menig labjournaal en/of boekentas vlekken na een ontmoeting met zilvernitraat(oplossing). De vlekken op je huid zijn over twee weekjes wel weggesleten :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 77

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

zoals zo velen hier heb ik het ook eens gehad, gaat vanzelf wel weer weg, don't worry

Berichten: 223

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

is het niet zo dt je een "verse vlek"kan neutraliseren met thio en dat je dan geen zwarte plek krijgt?
lijkt me wel een goed idee

of met verdund zoutzuur, krijg je zilverchloride. poeder

en poeder kun je ook zo wegwassen

Berichten: 3.145

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Als je eenmaal een zwarte plek hebt, dan geloof ik niet dat je die met thiosulfaat of verdund zoutzuur weg krijgt. Dat zwarte is nl. geen zilveroxide of -sulfide, maar het is metallisch zilver, heel fijn verdeeld. Dat krijg je echt niet weg met bovengenoemde stoffen, want het reageert daar niet mee. Alleen wegslijten in de loop van een paar weken doet de plek verdwijnen.

Berichten: 1.816

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Vindt het prima, maakt in dit geval weinig uit wat het is. Hoewel je dan toch eens mag uitleggen waarom zilveren sieraden zwart worden en je geen eitje met een zilveren lepeltje moet eten. Echter heb geen zin in strijd erover!!!

De boodschap was overduidelijk, paniek is onnodig en de vlekken slijten wel.

Mijn ervaringen met biotex zijn prima geweest, om die vlekken sneller kwijt te raken van de huid en daar ging toch het item oa over?

By the way, heb nog wel hier een prima recept liggen om zwart geworden zilveren sieraden weer schoon te krijgen, zonder noemenswaardige schade. Tenslotte is poetsen niet de beste methode.
LiA

Berichten: 541

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

ik zou deze graag willen ontvangen. Je kunt hem ook gewoon hier posten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Volgens mij is dat gewoon alufolie in een zoutbad en daar je sieraden tegen de folie aanhouden. Je maakt dan als het ware een galvanische cel waar de oxides gereduceerd worden tot elementair zilver.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

Op het werk hadden we dit: Silvosol. Dat verminderde de intensiteit aanzienlijk (ook op handen, bureau's, werkbladen enz.) maar naarmate de vlek ouder was, werd ook het verwijderen hiervan moeilijker.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.816

Re: Zilvernitraat op de huid. Wat nu?

FsWd, bijna wat ik heb.

Wat ik doe is een Alu bakje, een schep keukenzout erin en kokend water erop. Dan het zilveren sieraad erin leggen en een schep soda erbij.

De lepeltjes worden prachtig schoon er er is geen enkel teken van aantasting.

Ik denk dat de waterstof het schoonmaak werk doet, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik gebruik het en het voldoet. Beter dan ultra-soon/zeep-opl. Zal eens proberen die 2 samen te gebruiken tzt.

Heb ook nog effe nagedacht over die zwarte vlekken. Denk niet dat het metallisch zilver is, ook niet zilveroxide, maar gewoon zilversulfide. Tenslotte zit de huid en het zweet vol met zwavelverbindingen en de genoemde stoffen "leven" dan niet lang.

Ben benieuwd wie het ooit uitgezocht heeft.
LiA

Reageer