het verschil tussen een 2site capture assay en..

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

het verschil tussen een 2site capture assay en..

wat is het verschil tussen een 2site capture immuno assay en een gewone assay?

Deze vraag vind ik persoonlijk nogal raar daar volgens mij "een gewone immuno assay" niet bestaat.

Een 2site capture immuno assay is gewoon een mogelijke immuno assay.

Maar wat is dan een gewone immuno assay? Zouden ze hiermee een immuno assay bedoelen waarmee men de plaat coat met een antigeen (of antilichaam) en dan hier vervolgens een antilichaam (of antigeen) toevoegd en dan tenslotte nog een ligand toevoegd dat gelabeld is? Zoja, dan is dit toch gewoon hetzelfde als de 2 site capture immuno assay want bij beiden gebruik je in feite 2 zaken die je toevoegd.

Het enige verschil dat ik me kan inbeelden is dat je bij een 2 site capture immuno assay 2 keer een antilichaam toevoegd: een gewoon (hetgeen je test) en een gelabeld dat dan bindt op het te testen anti lichaam.

Bij een gewone immuno assay voeg je je te testen antilichaam (of antigen) toe + een gelabelde ligand en deze ligand kan dan eventueel ook een 2de antilichaam zijn, maar dat hoeft niet.

Verder zou ik niet kunnen bedenken wat er eventueel nog een verschil kan zijn.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: het verschil tussen een 2site capture assay en..

Bedoel je nu het verschil tussen een "gewone" ELISA en een sandwich-ELISA? Bij de eerste methode bindt je antigen aspecifiek aan het welletje, bij de tweede methode wordt ie gecaptured door een antilichaam dat aan het welletje gebonden is. Bij beide methoden voeg je vervolgens een antilichaam toe met een enzymlabel. Bij een sandwich-ELISA gebruik je dan in ieder geval twee antilichamen, bij een "gewone" ELISA volstaat in principe één, maar twee is gangbaarder.

Reageer