[scheikunde] Examentips

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Examentips

Ik sta op het punt om aan mijn VWO 6 examen Scheikunde1,2 te beginnen en nu vroeg ik me af of hier ook mensen zijn die weten wat belangrijk is om te leren en wat minder belangrijk is. En hoe je het best te werk kunt gaan tijdens een examen. Bij de oefenexamens had ik vaak moeite om een reactievergelijking uit de tekst te halen hebben jullie hier ook tips voor. En wat zijn jullie ervaringen met dingen als tijdnood bij een examen scheikunde en kun je het best moeilijke vragen eerst overslaan of er meteen mee beginnen? Vertel me alles [|:)]

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Examentips

Ik ga je nu tips geven die voor mij persoonlijk goed gewerkt hebben.

Ik ben gewoon bij het begin begonnen en heb de vragen waar ik niet direct/rap een antwoord op kon geven even overgeslagen en heb deze naderhand gemaakt. Probeer de vraag wel te maken! Hij kan namelijk moeilijk ogen maar makkelijk zijn.

Wat betreft het halen van reactie vergelijkingen uit teksten, dit is echt een kwestie van oefenen. Neem de vragen die dit hebben en oefen die over en over tot je weet hoe het systeem zit.

Wat betreft de tijdnood. Dat is iets wat je voor lief moet nemen. Wanneer je te veel tijd nodig hebt om alle vragen te beantwoorden is het examen of heel moeilijk of je bent erg zenuwachtig.

Succes met je examen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Examentips

Op je eerste vraag weet ik het antwoord niet.

Als ik examen deed, dan las ik eerst alle vragen door en pikte de vragen er uit die ik makkelijk kon beantwoorden. Die maakte ik eerst of ik schreef snel heel kort op een kladje op wat mijn antwoord zou zijn (zodat ik het later niet meer ineens kwijt was, als ik in tijdnood zou raken en nerveus zou worden...).

Dan keek ik hoeveel tijd ik voor de moeilijke vragen had en hoeveel tijd ik per moeilijke vraag had. Dan schreef ik eerst de deelantwoorden op die ik wist. Als ik met een vraag vastliep en moest nadenken dan stopte ik altijd met die vraag op het moment dat de tijd per vraag om was. Dan de volgende maar.

Ik hield altijd het principe aan: kunnen blijven schrijven is punten scoren. Zolang je antwoorden kunt opschrijven, gaat je cijfer steeds omhoog.

Ik geloof niet dat ik ooit in tijdnood ben geraakt.

Ik wens je vast heel veel succes !! ;)

Edit: o ja, de reactievergelijkingen.

Ik probeerde altijd uit de tekst de begin en eindproducten te halen. Soms is dat gegeven, soms weet je het. Die schreef ik op met een pijl ertussen. En dan maar kijken wat je links en rechts nog nodig had of overhield. Dat werkte wel. En er zijn wel hulpweetjes: overblijvende O´s gaan bijna altijd wel naar water, bijv.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Examentips

Ik heb het als volgt aangepakt:

Eerst leren van begin naar eind. Moeilijke dingen overslaan.

Achteraf nog een keer proberen. (lukt het dan nog niet, leraar erbij roepen)

Daarna oefenexamens maken.

En toen het echte examen maken.

De reactievergelijkingen uit een tekst halen deed ik zo:

Alle stoffen die je tegenkomt in de tekst opschrijven.

Daarna de tekst nog een keer stukje voor stukje lezen en dan opschrijven wat met wat reageert.

En als er dan nog een onvoldoende uit komt rollen snap ik het ook niet meer.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Examentips

Je bent al een stap in de goede richting. Weet wat je moet leren en waar je zwakke punten liggen. Examens gaan vaak niet over details maar men probeert te achterhalen of je de grote lijnen kent. Probeer een goed algemeen beeld te vormen en oefen serieus met oefen examens als je klaar bent met leren. Dan zul je merken dat je prima zult scoren op de oefen tentamens en ga je met een gerust hart het examen in, dat vind ik altijd belangrijk. Als ik het gevoel heb dat ik een toets wel ff ga acen dan gebeurt het meestal ook. Wanneer je niet zeker van je zaak bent, dan wordt de boel interessant :lol:

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Examentips

Goed reactievergelijkingen leren en het rekenen met molen, ik kan me herinneren dat daar veel over werd gevraagd :P

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Examentips

Zelf heb ik vele examens moeten becijferen, alleen niet van VWO, maar in principe zal het wel op hetzelfde neerkomen.

1 Zorg dat je formules kloppen, vaak is er een puntje voor de juiste formules voor en ook één voor de juiste formules na de pijl.

Dan heb je al 2 v/d 3 punten. Gek genoeg moesten we vaak (verplicht!) een punt aftrekken voor niet kloppend. Dus maak alleen kloppend als je het zeker weet.

2 Bij structuurformules,(of de record). Teken het C-skelet en zet er dan onder dat elke C 4-waardig is en voorzien moet zijn van de nodige H-tjes (éénwaardig)

Dat wordt bijna altijd goed gerekend en scheelt tijd. (en let op 5-en 3- waardige C, dat is helaas vaak veel voor komend)

3 Bij berekeningen altijd de tussen-berekeningen vermelden, geeft deelpunten.

4 Geef zoekresultaten weer. En vermelt ook de eenheid daarvan. Levert altijd een punt.

5 Bij meerkeuze-vragen zijn er altijd wel 2 die totaal fout zijn. Dat maakt de eventuele gok simpeler .

6 Ik haat meerkeuze-vragen, maar zet op je formulier welke je zeker weet te beantwoorden en welke je gokt, zodat je die nog eens extra kunt beoordelen.

7 Geef geen tegenstrijdige en overbodig lange antwoorden, dat werkt in je nadeel.

8 Als je dan iets goeds hebt uitgerekend, let dan svp ook op de juiste eenheden, anders gaat je dat punten kosten en dat is zonde.

9 Probeer altijd deelpunten te scoren op een vraag die je niet kan oplossen.

Noteer iets wat je hebt opgezocht of presenteer een idee hoe het zou moeten enz.

10 Ook orginaliteit wordt soms beloond, ook al is het volledig fout.

11 Neem altijd je Examenblad mee naar huis, niemand kan je die afpakken. En Check je zekere juiste punten, bij de meeste examens staan die bij de vragen vermeld. Lever zelfs je kladblaadjes in, ook daar wordt soms nog op gelet.

Hopelijk help ik je hiermee.

PS Na het examen is er altijd een evaluatie van de examinatoren en daar verandert ook vaak veel aan de beoordeling. Ook komt het nog regelmatig voor dat er in examens fouten staan en hoe moet daar mee worden omgegaan enz enz. (aarmagnetisatie, ipv aardmagnetisatie is een voorbeeld)

Ja en Nee zijn geen geaccepteerde antwoorden, zonder uitleg erbij.

Succes met je examen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Examentips

7 Geef geen tegenstrijdige en overbodig lange antwoorden, dat werkt in je nadeel.
Geef wel overbodig lange antwoorden op je vervolgopleiding. Als ik een toets maakte met korte (mbo practische) antwoorden had ik een 5,3 en bij de herkansing lange zwesverhalen waar ik eigenlijk precies het zelfde zei met alleen meer inkt op papier had ik een 8,4.

verklaar dat maar.

Desnoods vraag je je docent wat hij wilt. snel nakijken en daarna met een whisky onderuit zitten of lange zwesverhalen lezen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Examentips

Dat is van hieruit niet te beoordelen, maar nakijken is niet het leukste onderdeel van leraar zijn. Daarom worden mkv ook zo vaak gebruikt. Maar er zijn forse verschillen tussen een toets en een examen.

Een toets wordt alleen door je eigen leraar beoordeeld, maar een examen (met open vragen erbij) altijd door 2 en volgens bindende normen en in tienden van punten.

Bij een toets kun je je eigen waarden en normen stellen en makkelijker in het voordeel van je leerling denken. Bij een examen moet je dat tegen een collega kunnen verdedigen en geen enkele leraar vindt het leuk om zijn leerling op een tiende van een punt te laten zakken voor zijn vak, dus ga je zoeken naar dat laatste puntje. En een goed bedoeld zwamverhaal is niet de beste bron voor dat laatste puntje.

Door die bindende norm, moet je soms zelfs totaal foute antwoorden toch punten geven of goede antwoorden, in eerste instantie, fout rekenen. Maar daar kun je dan weer in beroep tegen gaan of je collega overtuigen.

Daarom zijn er ook vaak examenbesprekingen van oa de NVON over de bindende norm en in hoeverre mag je evan afwijken of goed/fout rekenen.

Kortom, het is nog een heel gedoe.

Wat ik altijd deed op een examen was standaard het antwoord van een berekening onderstrepen en checken op de juiste eenheid.

En ook controleren of ik de deelberekening erbij had gezet.

Simpel voorbeeld. Het molgewicht van zeg water.

Zou je gewoon opschijven 17 u, dan is dat gewoon fout, maar had je opgeschreven dat is 1 + 1+ 16 = 17 u, dan valt het onder rekenfouten. Kost ook een punt, maar daar is vaak een maximum aan en alle verdere antwoorden, berekend met 17 u moeten goed gerekend worden, mits juist uitgevoerd natuurlijk.

In theorie zou je bijv. 5 rekenfouten in je opgave kunnen maken, terwijl dat je misschien maximaal 2 punten kost.

Dus zet altijd alle (deel) berekeningen in je antwoord.

Ook als je een waarde niet kan vinden, verzin er dan één.

Dan zet je neer: Stel de waarde van ...... is ........ en reken dan gewoon verder met die waarde. Als je daarmee een goede uitwerking kan tonen, krijg je er toch punten voor.



Verder nooit te lang bij een niet oplosbare vraag blijven hangen. Ga gewoon verder met de anderen. Ook hoeven de antwoorden niet persé op volgorde te staan, antw. vraag 10 mag best op het einde, of zet erbij "zie aan 't einde".

Verder komt het toch nog vaak voor, dat er 2 antwoorden zijn gegeven op MKV of dat er geen antwoord staat. Of dat de antwoord letter onduidelijk is.

Soms staat er ook, dat je persé hoofdletters moet gebruiken, doe dat dan ook.

In ieder geval succes gewenst met alle examens.
LiA

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Examentips

kom je er bij een berekening niet uit hoeveel mol iets is en moet je er in de volgende vraag mee doorrekenen zeg dan "Stel dat uit vraag a Xmol kwam dan.."

en kies voor X een makkelijk getal voor de verdere berekening bij vraag b.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Examentips

succes met je examens. Het belangrijkste is toch nog rustig blijven en GOED lezen. je zal hellaas niet de eerste zijn die door een paar leesfouten zakt voor een examen.

p.s. die toets/tentamen (hoe je het ook wilt noemen) waar ik het over had ging door de handen van 3 docenten. maarja dat is HBO en geen VWO examen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer