[scheikunde] Lading van Dichromaation

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

[scheikunde] Lading van Dichromaation

Hallo,

Ik zit mijn VMBO-TL examen te oefenen en loop hier tegen een vraag aan. Ik moet de lading van een dichrimaation berekenen (zie onder voor de vraag). Ik weet niet of ik nu wel zo goed bezig ben en of het correct is.

Kalium heeft een lading van 1+. 2x 1+ = 2+

2x Kalium = K2+

Die Cr2O7 is naar mijn idee dichromaation, omdat de formule verder neutraal is, zal die dus 2- moeten zijn.
De formule van kaliumdichromaat is K2Cr2O7.

Hoe groot is de lading van het dichromaation?

1-

2-

3-

4-
Alvast bedankt,

Daniël
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

prima redenatie

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Bedankt! :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Het enige is dat ik problemen heb met de notatie

2xK+ = K2+

Dit is natuurlijk onzin. K2+ is een niet-bestaand ion. Het blijven gewoon twee eenwaardige kaliumionen.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Dat is nou precies een schoolvoorbeeld, hoe je met een inhoudelijk verkeerd antwoord toch kan scoren met MKV. Daarom hou ik niet van MKV.
LiA

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Het antwoord en redenatie was gewoon goed, alleen de notatie niet. Zelfs als het een gewone vraag was had iemand bij mij 90% van de punten gehad.

De vraagsteller geeft duidelijk aan dat de lading komt van 2 kalium ionen die ieder 1 lading met zich mee brengen.

Tip als je het toch zo wilt noteren doe het dan zo:

K22+

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Bedankt voor de tips :)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Lading van Dichromaation

Ik heb nog wel een tip voor je. Als je niet zeker bent van de notatie van je ion, moet je even kijken in je oplosbaarheids-tabel, het grootste deel staat daar wel.

En Nap.1981, ik ben het volledig met je eens over redenatie enz. En ook dat als dit een open vraag was geweest het zeker een puntje had opgeleverd. Nu viel het kwartje de goede kant op, maar stel dat in dezelfde MKV ook de notatie van het kalium-ion was gevraagd, zulke MKV's komen ook voor. Dan had 90% goed geleidt tot 0 punten.

Denk ook, dat je jouw tip van K22+, beter kan intrekken. Kan me geen examen herinneren dat dat zou hebben gehonoreerd op een MAVO/VMBO examen.
LiA

Reageer