Op de middelbare school...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 243

Op de middelbare school...

Naar aanleiding van het een en ander wat ik hier heb gelezen op het forum vraag ik mij af wat de moeilijkste onderwerpen zijn die jullie hebben gehad op de middelbare school?

Bij mij op de HAVO is het moeilijkste dat ik heb gehad denk ook het laatste, de structuur van eiwitten en de polypeptidebindingen en dergelijke. Bij zuren en basen hebben wij het nooit gehad over zwakke zuren en basen, we hebben het nooit gehad over evenwichtsconstantes en de regels van het Hof/Chatellier en met redoxreacties ging het ook niet bijster ver. Nu zie ik dat een aantal middelbare scholieren op dit forum al het voorgaande al WEL hebben gekregen op de middelbare school. Zou het kunnen dat dit VWO leerlingen zijn met het vak Scheikunde 1,2 maar ik zie soms ook dat HAVO leerlingen al veel meer hebben geleerd over deze begrippen dan ikzelf op de HAVO. Tevens vind ik de practica die door sommige middelbare scholieren op dit forum wordt uitgevoerd wel heel uitgebreid voor de middelbare school, het leukste dat ik heb gedaan op de middelbare school is wat zuur bij koper of zinkpoeder gooien en het ontstane waterstofgas aansteken 8-[ 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Op de middelbare school...

Bij zuren en basen hebben wij het nooit gehad over zwakke zuren en basen, we hebben het nooit gehad over evenwichtsconstantes en de regels van het Hof/Chatellier en met redoxreacties ging het ook niet bijster ver.
Nu wil ik niet gemeen zijn maar dat kreeg ik in MAVO 4 in 2000.

(zuur bij koperpoeder zou niet veel effect hebben. juist door redoxreacties.)

Hoewel ik geen idee heb van hoe alles nu zit is het er blijkbaar niet beter op geworden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 243

Re: Op de middelbare school...

Leerde je er ook mee rekenen met de pKa en zo, dat heb ik nu in het eerste jaar van het HBO gehad (ook over buffers en dergelijke).

Het is misschien niet uitgebreid geweest wat ik heb geleerd op de HAVO, maar ik vond het wel een hele goede methode ivm de methode die gebruikt werd op het VWO.

Berichten: 365

Re: Op de middelbare school...

ik merk altijd dat de dingen die ik niet goed snapte me op zo een moment gewoon niet boeiden. koolstofchemie en dan vooral de naamgeving vond ik een ramp maar nu ik een cursus volg waarvoor ik die kennis heb moeten opfrissen (en er ook het nut van inzie) snap ik het ineens een stuk beter. overigens heb ik wel een erg goede basis vanuit de Mavo (26 jaar geleden diploma gehaald) en MLO (21 jaar geleden diploma gehaald) en merk ik dat ik die kennis weer snel boven water heb indien nodig.. ;)

Berichten: 243

Re: Op de middelbare school...

Ja dat is bij mij ook zo, eerst begreep ik veel dingen niet binnen de chemie, totdat ik lees kreeg van een wat aardigere leraar die het goed uit kon leggen. Dat scheelde een hoop :P

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Op de middelbare school...

Ik vind eigenlijk alles vrij goed te doen, vooral met polariteit vond ik een leuk hoofdstuk. Hetgeen wat ik echter het minst leuk vind is het rekenen aan reacties, vooral met al dat molaiteit en volumes van gassen. Waarschijnlijk is dat omdat ik hier wat meer moet leren en er minder in geïnteresseerd ben (terwijl het toch belangrijk is) en natuurlijk het feit dat er dan veel minder demoproefjes zijn :P

Eerste scheikundeles ooit was ook wel leuk, kregen we een proefwerk over de elementen, waar je de afkortingen moest geven of andersom, heel fanatiek het periodiek systeem uit je hoofd leren, en ik weet ze nog steeds :P

Berichten: 448

Re: Op de middelbare school...

Het enige wat wij niet gezien hebben is thermodynamica. Voor de rest is er bij ons in het middelbaar vrijwel alles aan bod gekomen (kinetica, orbitalen, complexen, evenwicht, organische reactiviteit,...)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Op de middelbare school...

Mark J schreef: Leerde je er ook mee rekenen met de pKa en zo, dat heb ik nu in het eerste jaar van het HBO gehad (ook over buffers en dergelijke).

Het is misschien niet uitgebreid geweest wat ik heb geleerd op de HAVO, maar ik vond het wel een hele goede methode ivm de methode die gebruikt werd op het VWO.
Ik heb op de Havo wel leren rekenen met de pKa en dergelijke maar ik kan me niet helemaal meer duidelijk herinneren of ik structuren heb gehad....

Berichten: 243

Re: Op de middelbare school...

Toch vreemd dat het dan per school zo verschilt 8-[

Berichten: 173

Re: Op de middelbare school...

Ik heb nog al wat bijeenkomsten bijgewoond van HBO chemische richtingen en je hoort iedereen klagen over de grote verschillen tussen de HAVO's. vooral op praktijk gebied zit er gigantische verschillen tussen. meestal wordt dit recht getrokken in het eerste kwart jaar van je chemische richting door alles te herhalen.

helaas met de komst van het HOF onderwijs is dit verworpen en wordt er nu in het eerste jaar aandacht besteeds aan veel verschillende richtingen zien. met als gevolg dat mensen niet meer op gelijk niveau komen en problemen krijgen in latere jaren. nog niet eens te spreken over hoe vervelend het is voor mensen met HAVO NT + (niet biologie). deze mensen hebben het namelijk een heel stuk moeilijker om het eerste jaar HLO te halen. jammer want deze mensen wil de chemie juist graag hebben.

Berichten: 541

Re: Op de middelbare school...

Dat laatste klopt dat komt omdat er veel life science gegeven word waardoor die mensen dus in aanraking komen met allerlei dingen waar ze nog nooit van gehoord hebben. Echter in mijn tijd (5 jaar geleden) kon je nog kiezen voor echt alleen de opleiding chemie. Hier hadden de mensen met Havo NG juist achterstand op zowel chemisch als wiskundig vlak.

Berichten: 243

Re: Op de middelbare school...

Ik heb zelf NT gedaan op de HAVO en heb inderdaad nog een heel semester over DNA gehad :P

Berichten: 36

Re: Op de middelbare school...

Ik heb zelf ook NT op de havo gedaan, maar wel met biologie erbij.

Bij scheikunde wat ik het lastigste vond was: het tweede hoofdstuk van het 1e boek. Dit hoofdstuk ging over brandstoffen.Op de een of andere manier wilde het me maar niet lukken om er een degelijk cijfer voor te halen. Ik heb deze toets 2x gemaakt en ik haalde steeds weer een 5.5 .

Dit is ook wel het laagste cijfer wat ik gehaald heb voor scheikunde, de rest ligt allemaal tussen de 6.4 en de 9. Zelfs m'n examen was een 8 ^^ ik werd helemaal gefeliciteerd door m'n docent omdat ik de hoogste cijfer had van de scheikunde examen. (ik denk dat dit wel wat opschepperig kan overkomen, maar dat is het niet! althans: zo was het niet bedoeld..)

Verder wat ik wel makkelijk vond was: na een keertje goed oefenen en een handige formule te gebruiken en geen gekke kruistabel, de mol. Die werd daarna erg duidelijk en eigenlijk zelfs leuk en wel goed te doen.

Redox heb ik meteen goed begrepen, water, zuren en basen, eiwitten en koolhydraten was ook allemaal erg goed te doen.

Reageer