Enkele kleurrijke neerslag reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Enkele kleurrijke neerslag reacties

Ik heb op school enkele neerslag reacties gedaan die een mooie kleurige neerslag gaven. Ik kon van bijna elke reactie de reactie vergelijking geven, maar deze twee kon ik echt niet vinden. Ik heb mijn gehele binas door gespit van tbl 1 tot 99, maar het antwoordt staat er niet in.

Het gaat hier om de reactie tussen Koper(II)Sulfaat (CaSO4) en Kaliumchromaat (K2Cr2O4)

Het Koper(II)Sulfaat is eerst opgelost in water.

De tweede reactie die ik niet begrijp, is de reactie tussen Ijzer(III)Chloride (FeCl3) en Kaliumcyanoferraat (II) (K4Fe(CN)6.3H2O).

Het Ijzer(III)Chloride is eerst opgelost in water.

Berichten: 243

Re: Enkele kleurrijke neerslag reacties

Kalium is met vrijwel elk ander ion goed oplosbaar in water, overigens vond ik met google dat koperchromaat (voor de eerste reactie is dit van toepassing) een bruine kleur heeft. Indien dus bij de reactie tussen kopersulfaat en kaliumchromaat een bruine stof neersloeg is dit koperchromaat.

Bij de tweede reactie ontstaat er dan zoiezo kaliumchloride, alleen wat de stof is die voor het neerslag zorgt daar durf ik niks over te zeggen :P

Na enig zoeken is het enige relevante wat ik kon vinden de mogelijkheid dat ijzercyanide ontstaat (het ijzer en eventuele overschot aan kalium zal zich dan als ion in de waterige fase in water bevinden). IJzercyanide heeft een blauwe kleur dus indien er een blauw neerslag ontstond is dit denk ik het antwoord op de tweede reactie :D

Berichten: 3.145

Re: Enkele kleurrijke neerslag reacties

Nee, er ontstaat in de tweede reactie geen ijzer cyanide, maar een zeer intens blauw gekleurd complex. Zoek maar eens op Berlijns blauw, dan komt er vast wel meer info bovendrijven. Dit is echt een ongelooflijk gevoelige reactie, zeer kleine hoeveelheden hexacyanoferraat(II) en ijzer(III) geven al een diepblauwe kleur.

Reageer