bereiden van waterstof gas voor raket

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

bereiden van waterstof gas voor raket

vraagje over het bereiden van de waterstof en zuurstofgas voor mijn raket..

1) Hoe bereken je de hoeveelheid reagentia die nodig is om in totaal 1,2 L waterstofgas te bereiden wanneer er gewerkt wordt met een 4 maal overmaat aan zwalvelzuur. Hoevel ml van een 30% zwavelzuur-opl is hiervoor nodig.

2) hoeveel ml waterstofperoxide is nodig om in totaal 1,2 L zuurstofgas te bereiden. Er wordt hierbij gewerkt met een stoechiometrische hoeveelheid.

de bereiding van zuurstofgas wordt hierbij uitgevoerd met (35%) waterstofperoxide met als katyalysator kobalt(2)nitraat in basisch milieu (ongeveer 1mol/ L NaOH)

en wat zou hierbij de ideale verhouding zijn voor de raketbrandstof in een pet-fles?

iemand die mij mss ff kan helpen? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: bereiden van waterstof gas voor raket

Ik zou hier verdergaan. Je eerste vraag kun je uiteraard vragen aan houtworm die toevallig ook chemlevel 5 heeft, en toevallig gisteren met toevallig dezelfde vraag aankwam.

Huiswerk toevallig? :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bereiden van waterstof gas voor raket

Eerst even iets dat niet meteen iets met de reacties te maken heeft.

Je zult namelijk met een aantal dingen rekening moeten houden. Je moet de reagentia doseren in je raket zodat niet alles met een knal weg is en je pet fles in 100 stukken in het rond vliegt.

1) Je hebt een aantal gegevens hierbij nodig, onder andere de dichtheid van die zwavelzuur oplossing. En dan kun je terugrekenen. Ik doe je wat voor:

1,2 L waterstof gas komt volgens de ideale gaswet overeen met 1,2 L / 24,4 L/mol = 0,05 mol aan waterstofgas. Dit komt overeen met 0,05 mol aan zwavelzuur en dus ook bijvoorbeeld met 0,05 mol aan een 2 waardig metaal als magnesium. Je hebt volgens jouw opdracht 4x zoveel zwavelzuur nodig, dus dat betekent 0,2 mol zwavelzuur. Zwavelzuur weegt 98 g/mol dus die 0,2 mol zwavelzuur zullen ongeveer 20 gram wegen. Dat is 30% van je oplossing dus in totaal zul je ongeveer 65 gram van die oplossing nodig hebben. Met de dichtheid kun je eventueel omrekenen naar ml.

2) Nemen we aan dat de reactie verloopt volgens 2 H2O2 --> 2 H2O + O2. Dan kun je dat uitrekenen volgens bovenstaande methode. Ik zeg je niet alles voor :P

Reageer