Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Nu ik over 500g oxaalzuur beschik zou ik graag eens pyrofoor ijzer maken.

Maar ga ik een goede methode volgen?

Ik zou als volgt te werk gaan:

-Vast oxaalzuur mengen met vast ijzersulfaat en dan enkele druppels water toevoegen zodat de reactie kan doorgaan en toch niet te veel water aanwezig is.

-Dan het gevormde ijzeroxalaat verhotten tot het ontleedt en dan kijken hoe het pyrofoor ijzer oxideert door zuurstof uit de lucht.

Nu zijn mijn vragen. Gaat het gevormde zwavelzuur mijn gewenste reactie niet verstoren? (door te oxideren) Of door het water?

Berichten: 3.145

Re: Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Maak een oplossing van kalium oxalaat (geen natrium oxalaat, dat lost te slecht op). Voeg deze oplossing van kalium oxalaat aan een zuivere oplossing van ijzer(II)sulfaat. Gebruik een beetje overmaat ijzer(II)sulfaat, anders gaat er vanalles in oplossing als complex.

Er ontstaat een geel/oker neerslag. Dit moet je goed wassen en filteren en laten drogen. Het is stabiel aan lucht, bij voorkeur in helder licht laten drogen, zonlicht is perfect. Dat voorkomt degradatie vanwege oxidatie. Ijzer(II)oxalaat is negatief fotosensitief. Hoe feller het licht, hoe minder gevoelig voor oxidatie.

Het droge materiaal in een reageerbuis doen en dan langzaam verhitten. Eerst ontsnapt er water (het oxalaat is nl. een dihydraat). Dat water moet je ook wegwerken door verdamping. Als de buis weer mooi droog is, dan de buis vullen met CO2 of N2 en een prop glaswol in de opening stoppen om te voorkomen dat er lucht in loopt (GEEN STOPJE ER OP, DAT GAAT KNALLEN). Vervolgens sterker verhitten. Het poeder wordt zwart en zeer luchtig. Als je de prop glaswol er af haalt en het poeder uitstrooit dan gloeit het oranje op. Doe dit maar eens in een matig verlichte ruimte.

Berichten: 2.337

Re: Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Ik dacht dat het simpeler was. 8-)

Ga toch eens proberen. Hoe ik die proefbuis zuurstofledig ga maken is nog een groot vraagteken.

Gaat dit met alle metalen of enkel met overgangsmetalen?

Berichten: 3.145

Re: Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Metaaloxalaten kun je voor een aantal transitiemetalen goed ontleden. Ijzer, koper en zilver zijn voorbeelden. De ontleding bij zilver is zelfs zo heftig dat er explosie kan optreden. Met mangaan krijg je geloof ik een oxide en koolmonoxide i.p.v. het metaal en kooldioxide. Met ijzer krijg je ook geen echt zuiver ijzer, er zal ook wat ijzer oxide in zitten en er komt dus ook een beetje CO vrij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Beste omstandigheden om pyrofoor ijzer te maken

Ga toch eens proberen. Hoe ik die proefbuis zuurstofledig ga maken is nog een groot vraagteken.
Het mooie van dit experiment is, is dat het zijn eigen inerte atmosfeer creëerd. Je vormt immers CO2 door ontleding van het oxalaat. De uitstroom hiervan houdt gedurende de ontleding van je ijzeroxalaat de zuurstof uit de reageerbuis. Afbeelding

Reageer