[scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Hoe komt het dat eiwitten eiwitten afbreken en hoe werkt dit?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

eiwitten die eiwitten afbreken zijn enzymen, genaamd proteasen. Enzymen zijn biologische katalysatoren, die de biochemie reacties versnellen. In een cel zijn de condities namelijk zeer ongunstig voor de talloze chemische reacties die zich daar afspelen. Vandaar de noodzaak aan deze katalysatoren. Proteasen versnellen dus de hydrolyse van eiwitten.

Berichten: 740

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Niet alleen door proteases, maar ook door het veranderen van pH, temperatuur, krachten, zepen e.d. kan de conformatie van een eiwit veranderen, waardoor het denatureerd (=onherstelbare conformatie verandering).

Berichten: 552

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

ja ok, maar wordt het dan überhaupt afgebroken? Het verliest zijn functie, maar blijft wel intact. Ik dacht dat de vraagsteller met afbreken hydrolyse bedoelde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

gebeurd ook met zuur en wat thermische energie. alleen enzymen zijn effectiver.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

treedt er dan ook hydrolyse op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

jup

ook hydrolyse.

echter is het wel eiwit specifiek. sommige eiwitten hebben daar meer resistentie tegen dan andere.

Een melkvetbepaling gebeurt door 10,77ml melk te mengen met >90% zwavelzuur. het zwavelzuur breekt de hele boel af behalve het vet. en die reactie is hydrolyse (en niet temin exotherm)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

tuurlijk, domme vraag eigenlijk. Hydrolyse kan zowel zuur- als basegekatalyseerd worden, zoals de hydrolyse van een ester

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Sommige eiwitten kunnen andere eiwitten binden. In deze complexen kan de structuur verandert worden ten opzichte van het vrije eiwit, waardoor hydrolyse reacties versnelt worden. Normaal gesproken is de amide binding in een eiwit behoorlijk sterk en niet erg makkelijk hydrolyseerbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Napoleon, doel je bijvoorbeeld op de Anjinemoto Transglutaminase?

Ook kan waterstofperoxide van S-H bindingen S-S bindingen maken waardoor de struktuur ook veel harder wordt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Transglutaminases vormen typisch bindingen tussen zijketens van aminozuren (bijv. de ε-NH2 van lysine met de γ-carboxamide van glutamine). Dit zijn zeer protease-resistente bindingen: de meeste proteases (caspases, trypsine etc.) herkennen alleen specifieke aminozuurpatronen in de backbone van een eiwit. Amidebindingen op ongebruikelijke plaatsen - zoals tussen zijketens - blijven daardoor vrijwel altijd buiten schot.

Proteolyse is een normaal opruimmechanisme in de cel: "oude" eiwitten (hormonen, antilichamen) worden gesloopt en afgevoerd. Daarnaast is het een belangrijk onderdeel van de bloedklontering en natuurlijk de voedselvertering.

Voor hydrolyse van amidebindingen is vrijwel altijd een enzym (of grof geweld) nodig, door het deels "dubbele" karakter van de C-N binding.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

ArcherBarry schreef: Napoleon, doel je bijvoorbeeld op de Anjinemoto Transglutaminase?

Ook kan waterstofperoxide van S-H bindingen S-S bindingen maken waardoor de struktuur ook veel harder wordt.
Ik doelde op bekende proteases als trypsine. Ik heb trouwens nog ergens het mechanisme liggen ook, zal eens kijken of ik het vinden kan ergens vandaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Protease

De subklasse "serine proteases" komt vaak voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] eiwitten breken eiwitten af

Ik wil nog iets kwijt over de afbraak van eiwitten in eencel. Een gezonde cel controleerd zijn eiwit productie naar behoefte dan wel naar kwaliteit. Hierbij is de Proteasoom een belangrijke rol. Dus als je wat extra informatie wil over de natuurlijk afbraak kun je hier ook op zoeken. :D

MvG Ron

Reageer