[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[scheikunde] Titratie

Hallo!

Ik was net op wikipedia aan het lezen over titratie. Volgensmij staat er echter een fout in. Ik durfte het alleen niet te verbeteren, omdat ik het niet zeker weet!

Dit is het stukje:

Molariteit x aantal ml = aantal mol

Het is belangrijk het aantal ml zeer precies vast te stellen, en door dit te vermenigvuldigen met de molariteit (aantal mol per liter), is vast te stellen hoeveel mol stof een reactie is aangegaan.

Als er 14,3 ml is toegevoegd, slaat de kleur opeens om: de oplossing is kleurloos geworden, en is dus, van basisch, nu zuur geworden. Dan zat er in de 10 ml oorspronkelijke oplossing 14,3/1000*0,1 mol NaOH (1 molecuul zoutzuur neutraliseert 1 molecuul NaOH)=0,00143 mol NaOH; dus per liter 0,143 mol, dus 0,143 * 40,00 (molaire massa van NaOH) = 5,72 gram/liter.


Het is maar iets heel kleins, hoor, maar Molariteit is toch het aantal mol/liter? Als je dus wilt weten hoeveel mol je oplossing had, moet je de molariteit vermenigvuldigen met het aantal LITER vloeistof dat je erbij hebt getitreerd, toch?

Alvast bedankt!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Titratie

of =mmol erachter

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Titratie

ja oke. Ml x molariteit is aantal mmol.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie

Inderdaad. En als je altijd overal de eenheid bij zet in de formules, dan kan dat eigenlijk niet misgaan. Foei Wikipedia.... :P

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Titratie

en dus

l * mol/ltr = aantal mol

Reageer