Michelson spectrometer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

Michelson spectrometer

Zou er iemand mij het princiepe van de Michelson spectrometer kunnen uitleggen, en de betekenis van tau...

bedankt

Berichten: 552

Re: Michelson spectrometer

Wel, het zit ongeveer zo in elkaar:

beschouw een vaste spiegel, en een beweegbare spiegel. Beschouw ook een chopper, die de invallende stralenbundel in tweeën splitst.

De stralenbundel wordt dus in twee gesplitst, waarbij de ene bundel naar de vaste spiegel gaat, en de tweede bundel naar de beweegbare spiegel. Beide komen weer samen en zullen dus interfereren (superpositie). Naargelang het wegverschil, het verschil in afstand afgelegd tussen de twee stralenbundels, treedt er versterking of verzwakking op.

Het bekomen interferogram, dus het verloop van de intensiteit van de interferentiebundel ifv het wegverschil, wordt dan bij FTIR omgezet in het IR spectrum via een Fourier-transformatie.

Die tau, dat is denk ik het wegverschil, maar dan in de tijd. Mja, tau is ook maar een letter he, ik weet dus niet wat jij daar mee bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Michelson spectrometer

In een interferometer wordt de bundel niet door een chopper in twee gesplitst, maar door een halfdoorlatende spiegel. Zie ook Michelson-interferometer op Wikipedia

En zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform_spectroscopy

Daarin staat uitgelegd hoe een spectrometer werkt, al heeft het stukje een beetje een astronomisch tintje.

edit: even verduidelijken: een "gewoon" FTIR instrument bevat dus geen interferometer!

Berichten: 552

Re: Michelson spectrometer

ok, dat wist ik dus niet. We zien redelijk veel over analysetechnieken, maar raken alles maar een beetje aan. Vlinderen dus.

Berichten: 34

Re: Michelson spectrometer

Maar moet de lichtstraal nergens door een monster gaan? want dat vind ik nergens terug...

bedankt

Berichten: 552

Re: Michelson spectrometer

uiteraard moet de lichtbundel door een monster gaan...

@rwwh: in mijn cursus staat toch bij FTIR dat er gebruik wordt gemaakt van die Michelson interferometer. En het is de interferentiebundel (dus na de halfdoorlaatbare spiegel) die door het monster gaat en het bekomen interferogram wordt na Fourier-transformatie omgezet in een "normaal" IR absorptiespectrum.

Reageer