RP 18 end-capped kolom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 120

RP 18 end-capped kolom

Voor het uivoeren van een proef zou ik een RP 18 end-capped kolom moeten gebruiken. Ik begrijp niet goed wat het voordeel is van een end-capped kolom, wat is dit juist?

Berichten: 2.399

Re: RP 18 end-capped kolom

De meeste chromatografie kolommen zijn op silica gebaseerd. Aan de Si-OH wordt via een derivatizatie proces een C18 ligand gezet en zo fabriceer je dus de bekende C18 kolom. Echter door sterische hinder etc, is deze reactie maar voor 30-40% compleet dus je zit nog met 60-70% van je "vrije silanol" groepen zoals deze ook wel genoemd worden.

Vrije silanol groepen zijn vrij zuur en komen dus snel voor als Si-O-. Deze groepen kunnen dus secundaire interacties aangaan met positief geladen moleculen, en dit zijn dus in de praktijk vaak amines. Deze secundaire interacties kunnen gigantisch tailende pieken genereren.

Hoe kom je daar dus vanaf? Je kolom endcappen met een heel klein reagens wat wel bij die vrij OH groepen komen kan, bijvoorbeeld trimethylchlorosilane.

Snap je het nu een beetje?

Berichten: 130

Re: RP 18 end-capped kolom

Hallo Napoleon,

Dus als ik sterk tailende pieken heb op een RP kolom kan ik dit verbeteren door deze kolom te end cappen??

Wat houd dit precies in en hoe doe je dat? Mij leek een end capped kolom dat je die zo aankoopt maar het is dus iets wat je zelf kunt doen??

Napoleon wil je ook nog effe naar mijn andere discussie kijken http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=15923 .

Jouw mening hierover zou ik erg waarderen!

Groetjes Harrie

Reageer