[scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Hey, ik heb dus een taak voor chemie en ik snap er helemaal niets van :')

Het gaat over de vorming van een neerslag. Volgens mij is het best gemakkelijk als je het snapt, maar in mijn geval is het nogal moeilijk :]

Dit is de opgave

FeCl3-oplossing + NaOH-oplossing

a) ionenreactievergelijking

b) essentiële ionenreactievergelijking

c) stoffenreactievergelijking

Ik hoop dat iemand me kan helpen om het uit te leggen of te controleren, want ik heb echt punten nodig

dankjeweeeel (:

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Welkom op het chemieforum!

Ik ben de eerste die dit leest en zal dus maar meteen de melding doen: het chemieforum is er niet om je huiswerk/taken te maken. We helpen je op weg.

Voor a) probeer het voorbeeld te volgen ;) oftewel het uitschrijven van de zoutionen.

Voor b) kijk in Binas (als je dat gebruikt) of hier welke combi van je ionen uit a zal neerslaan

Voor c) alles opschrijven oftewel uitgangsstoffen -> neerslag + restproduct (waarschijnlijk geen neerslag)

Ga hier eerst even mee aan de slag, mochten er problemen zijn mag je natuurlijk altijd vragen stellen, maar probeer het dan zo te formuleren dat we helpen om het je te laten begrijpen, want gewoon je taak maken leer je niks van (en laat dat nou net het doel zijn)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 4

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Jurn schreef: Welkom op het chemieforum!

Ik ben de eerste die dit leest en zal dus maar meteen de melding doen: het chemieforum is er niet om je huiswerk/taken te maken. We helpen je op weg.

Voor a) probeer het voorbeeld te volgen ;) oftewel het uitschrijven van de zoutionen.

Voor b) kijk in Binas (als je dat gebruikt) of hier welke combi van je ionen uit a zal neerslaan

Voor c) alles opschrijven oftewel uitgangsstoffen -> neerslag + restproduct (waarschijnlijk geen neerslag)

Ga hier eerst even mee aan de slag, mochten er problemen zijn mag je natuurlijk altijd vragen stellen, maar probeer het dan zo te formuleren dat we helpen om het je te laten begrijpen, want gewoon je taak maken leer je niks van (en laat dat nou net het doel zijn)
Ja dat weetk hoor ;p

Maar ik was ziek toen ze die les gaven, dus ik snap er echt niks van

Ik heb het ondertussen al opgelost, maar heb geen idee of het juist is

a) FeOH + NaCl ( Na + 3Cl)

b) Fe + OH -> Fe(OH)

c) FeCl3 + NaOH -> Fe(OH) + NaCl3



Blah :]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Nee da´s niet juist...

Ten eerste heb je te maken met oplossingen. dus er is geen FeCl3 meer en geen NaOH. Beide lossen op in water.

Als je de oplossingen bijeen gooit, dan slaat ijzerhydroxide neer, dat is wel juist. Maar ijzerhydroxide is geen FeOH. Cl is -1. Wat is Fe dan in FeCl3? Dat blijft zo bij het oplossen.

Dus wat er neerslaat is geen FeOH, maar?

NaCl3 bestaat dus ook niet. Het is?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Ok, nu ga'k even dom doen maar wat is de lading van Fe? :')

+3?

Tlijkt me wel duidelijk dat ik echt geen chemiewonder ben x)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Vertel eens wat je gedachtegang bij die +3 voor Fe is?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

Leraren zeggen altijd dat ik de gave heb om simpele en logische dingen zo moeilijk te maken dat ze het zelf niet meer snappen? :]

Met andere woorden, ik kan alleen onlogisch nadenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] taak; vorming van een neerslag

1 Cl is -1

3 Cl zijn -3

Om neutraal te zijn moet Fe in FeCl3 dus +3 zijn.

Nu is Na altijd +1.

Bedenk nu zelf eens wat de formule voor ijzerhydroxide zou zijn en die voor natriumchloride.

Dan kun je vast de reactievergelijkng wel maken.

Reageer