Spectrale interferenties bij AAS/AES

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Spectrale interferenties bij AAS/AES

Bij AES is zelfabsorptie mogelijk. Ik vraag mij af of er dan bij AAS zelfemissie mogelijk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Spectrale interferenties bij AAS/AES

Waar komt de energie, nodig voor die zelfemissie bij AAS dan vandaan?

Bij AES komt de zelfabsorptie van terugvallende aangeslagen atomen.

Berichten: 552

Re: Spectrale interferenties bij AAS/AES

van de geabsorbeerde fotonen. Ze vallen dan terug naar de grondtoestand, en zenden dus dezelfde fotonen weer uit. Het lijkt dan dat je minder meet dan er werkelijk aanwezig is

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spectrale interferenties bij AAS/AES

Dit zal wel gebeuren, maar waar gaat het uitgestraalde licht dan naar toe? Er is maar erg weinig van dit licht dat door de spleet bij de detector kan komen....

Berichten: 552

Re: Spectrale interferenties bij AAS/AES

ok, dus ook achtergrondemissie is bij AAS te verwaarlozen dan? Want in de vlam kan toch ook excitatie optreden van matrixelementen? Ok, vanwege het Boltzmann-evenwicht is dit grotendeels te verwaarlozen, maar de achtergrondemissie vanwege de ionen van het ontladingsgas (Ar, Ne) in de holle kathode lamp levert toch een vrij significante bijdrage.

Bij AES:

Zelfabsorptie heeft blijkbaar wel een sterk effect op de emissielijn, hoe wordt dit effect geneutraliseerd? Of moet je dan maar gaan meten bij een andere spectraallijn? Treedt hier dan achtergrondabsorptie plaats? Het zou toch kunnen dat matrixelementen de geëmitteerde fotonen gaan absorberen, net zoals achtergrondabsorptie een probleem vormt bij AAS.

Ik geloof dat ik veel bomen zie maar weinig bos :x iemand die een beetje licht kan brengen is steeds welkom :)

Berichten: 2.399

Re: Spectrale interferenties bij AAS/AES

Don Carbazone schreef: maar de achtergrondemissie vanwege de ionen van het ontladingsgas (Ar, Ne) in de holle kathode lamp levert toch een vrij significante bijdrage.
Daarvoor heb je een monochromator.
Bij AES:

Zelfabsorptie heeft blijkbaar wel een sterk effect op de emissielijn, hoe wordt dit effect geneutraliseerd? Of moet je dan maar gaan meten bij een andere spectraallijn? Treedt hier dan achtergrondabsorptie plaats? Het zou toch kunnen dat matrixelementen de geëmitteerde fotonen gaan absorberen, net zoals achtergrondabsorptie een probleem vormt bij AAS.
Zelf absorbantie gaat een rol spelen bij hoge concentraties. AES is gevoeliger maar heeft volgens mij een beperkter lineair bereik. Zie het maar als een kans spelletje. Hoe hoger de concentratie hoe groter de kans dat een uitgezonden foton weer geabsorbeert wordt door het analiet.

Het zou inderdaad ook kunnen dat je matrix effecten krijgt, maargoed dit heet methode ontwikkeling :P en je methode zul je moeten aanpassen op de matrix en je probleem.

Reageer