XRF

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

XRF

bij het opwekken van een X-straal spectrum door het beschieten van het monster met elektronen, bv in de X-straal buis bij het opwekken van de primaire X-stralen voor XRF, wordt er een lijnenspectrum gesuperponeerd op een continüum. Ik vraag mij echt af waarvan dat continüum komt? Hopelijk dat iemand kan helpen?

Berichten: 142

Re: XRF

Het continuum is afkomstig van je Röntgenbuis. Het continuum is afhankelijk van je toegepaste voltage tussen het filament en de anode in de Röntgenbuis, de stroom door het filament en het anodemateriaal van je Röntgenbuis.

Berichten: 552

Re: XRF

mm, ok, maar hoe moet ik dit dan interpreteren? ik dacht dat de X-stralen gekwantiseerd worden geëmitteerd vanuit de anode. Het betreft immers overgangen in de elektronische binnenschalen van het anodemateriaal. Dus ik zie het niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: XRF

Het continuüm van het buisspectrum heeft niets te maken met je anodemateriaal. Dit gaat om zogenaamde remstraling die deeltjes uitzenden als er een verandering van hun snelheid plaats vindt. De anode remt de elektronen in de buis af, en daardoor zullen er X-rays worden gemaakt in een continu spectrum.

In een XRF systeem kunnen sommige van deze fotonen die van de buis komen zonder fluorescentie aan het monster in de detector terecht komen.

Berichten: 552

Re: XRF

ha, dat klinkt al veel logischer. Remstraling dus. Is het dan niet nadelig dat deze straling in de detector terecht komt? Je wilt toch namelijk enkel de secundaire X-stralen meten.

Reageer