[scheikunde] Alkanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Alkanen

hey

ik moet voor mijn eindexamen chemie enkele dingen onderzoeken.

een daarvan is de schadelijkheid van n-hexaan, vooral tegenover cyclo-hexaan, n-pentaan en dergelijke stoffen. nu heb ik vanalles opgezocht en daar weinig informatie over gevonden..

de twee mogelijkhede die ik bedacht zijn

-de juiste reden heeft iets te maken met de keten van de molecule (vorm,...)

-ik heb ergens gelezen dat hexaan bij afbraak in het lichaam een giftige stof vormt

kan iemand mij hierbij een duwtje in de rug geven ?

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Alkanen

De juiste redenering weet ik ook niet. Maar bij ons is voor de analyse hexaan veravngen door heptaan. Iets van minder neurotoxisch dacht ik. Vergelijk de msds eens.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Alkanen

Occupational and recreational exposure to hexacarbons is characterised by clinical symptoms of sensory dysfunction, muscular weakness of the limb extremities and ataxia that are associated with the delayed development of a toxic central-peripheral distal axonopathy (Spencer; Couri and LoPachin). The delayed distal axonopathy that is caused by subchronic exposure to the hexacarbons, n-hexane and methyl n-butyl ketone is largely attributed to their major γ-diketone metabolite, 2,5-hexanedione (2,5-HD). This compound has been widely studied as a prototypical agent to examine the neurotoxic mechanisms of distal axonopathy. 2,5-HD can interact directly with neurofilaments which accumulate in giant axonal swellings in the central and peripheral nervous system after subchronic exposure (Graham; DeCaprio; Jortner and LoPachin).

Reageer