Vragen over EDTA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Vragen over EDTA

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een literatuurstudie naar een zuur-base titratie die wordt gestoord door een metaal.

Als oplossing had ik in gedachte om EDTA te gebruiken op Zn te maskeren maar ik ben bang dat dit een hoop problemen met zich meebrengt.

Ik heb een 2 vragen (om te beginnen) over hoe EDTA zich zal gedragen in bepaalde situatie's.

1. Als EDTA een metaalion bind verliest EDTA dan al zijn H+ atomen die op de carboxylgroepen zitten en op de stikstofatomen? dit is natuurlijk erg lastig bij een zuur-base titratie vooral als EDTA in overmaat wordt toegevoegd en er dus een deel gebonden en"ongebonden" is (die vervolgens tijdens toevoegen HCl gewoon H+ gaan accepteren).

zie plaatjes:

EDTA met metaal ingesloten

EDTA met PKz waarden

2. indien EDTA dat een metaal heeft ingesloten wordt getitreerd met HCl bij welke pH (ongeveer) wordt deze verbinding verbroken (als dat zo is?) en accepteerd EDTA op dat moment meteen n*H+ (afhankelijk van de pH).

alvast bedankt.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.399

Re: Vragen over EDTA

Ja ik denk ook dat dit problemen gaat geven. Probeer eens een chelex kolom, hiermee kun je metalen weg vangen.

Berichten: 139

Re: Vragen over EDTA

EDTA-complexen zijn erg gevoelig voor de pH, de reden waarom EDTA titraties altijd gebudderd worden

LvS

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Vragen over EDTA

Bedankt voor jullie replies tot nu toe maar is er iemand die concreet antwoord kan geven op mijn vragen?

Alvast bedankt.
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vragen over EDTA

Jeroen schreef: 1. Als EDTA een metaalion bind verliest EDTA dan al zijn H+ atomen die op de carboxylgroepen zitten en op de stikstofatomen? dit is natuurlijk erg lastig bij een zuur-base titratie vooral als EDTA in overmaat wordt toegevoegd en er dus een deel gebonden en"ongebonden" is (die vervolgens tijdens toevoegen HCl gewoon H+ gaan accepteren).
Hoeveel protonen er worden afgestaan is pH-afhankelijk. Onder basische condities zal het complex er uitzien zoals op je plaatje, maar bij dalende pH waardes zullen er steeds meer carboxylaatgroepen geprotoneerd raken en 'hangen er dus wat pootjes los'. Uiteindelijk zullen ook de stikstofatomen geprotoneerd raken en laat het metaalion los. Ook het ongebonden EDTA zal in het zure gebied geprotoneerd raken en storen.
2. indien EDTA dat een metaal heeft ingesloten wordt getitreerd met HCl bij welke pH (ongeveer) wordt deze verbinding verbroken (als dat zo is?) en accepteerd EDTA op dat moment meteen n*H+ (afhankelijk van de pH).
Bij welke pH het EDTA volledig loslaat is afhankelijk van het metaal-ion. Dit komt doordat de bindingssterkte tussen EDTA en het metaal-ion niet voor ieder metaal hetzelfde is. Maar ook voordat EDTA volledig loslaat zullen eerst de carboxylaatgroepen stapsgewijs geprotoneerd raken.

Het komt er dus op neer dat onder zure condities EDTA ongeschikt is als hulpstof voor zuur-base titraties. Wanneer je omslagpunt van je titratie in het basische gebied ligt zou je het eventueel wel kunnen gebruiken, lijkt mij.

Reageer