ionisatiegraad

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

ionisatiegraad

hey,

kan iemand me helpen met het uitleggen van wat ionisatiegraad is en hoe je het juist berekend?

vb: voor propionzuur met als gegeven Ka = 1,3 *10-5

0,1 M oplossing

Berichten: 2.337

Re: ionisatiegraad

De ionisatie graad zegt hoeveel procent van een stof in oplossing (hier het zwak zuur) in ionen splitst. (dus H+ afsplitst)

Berekeningen moet ik helaas iemand anders laten doen.

Berichten: 9

Re: ionisatiegraad

bedankt.

misschien moet ik de formule erbij zetten van propionzuur

--> CH2CH3COOH , 0,10 M

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub. Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ionisatiegraad

Het is gewoon een pH berekening van een zwak zuur. Je weet toch wel hoe je bijvoorbeeld azijnzuur in een evenwichtsvergelijking moet zetten? Dit is niet anders :P

Berichten: 2.337

Re: ionisatiegraad

Ja en misschien ook nog het aantal H+ ionen delen door het totaal aantal dat zou moeten gesplitst zijn indien het een sterk zuur was?

formule pH zwak zuur= 1/2 pKz - 1/2 Log Cz

Berichten: 9

Re: ionisatiegraad

Ok bedankt eh

xx

Berichten: 55

Re: ionisatiegraad

eerst pH formule voor een zwak zuur en dan:

pH = -log α -log c

α = ionisatiegraad

Berichten: 3.145

Re: ionisatiegraad

chemaniac schreef: Ja en misschien ook nog het aantal H+ ionen delen door het totaal aantal dat zou moeten gesplitst zijn indien het een sterk zuur was?

formule pH zwak zuur= 1/2 pKz - 1/2 Log Cz
Wel even oppassen met deze formule. Dit is een benadering, die alleen opgaat voor concentraties die veel hoger zijn dan de Kz waarde. Dus voor een zuur met een Kz van 10-5 moet de concentratie veel hoger zijn dan deze waarde. Bij lage concentraties gaat de waarde naar 7, onafhankelijk van het zuur.

Berichten: 1

Re: ionisatiegraad

a=x/c

a=1,3 *10-5 / 0.1M = 0.00013% is geïoniseerd.

Reageer